ثبت ارشیا

مالیات بر ارزاش افزوده و نحوه محاسبه آن

آیا میدانید مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟ و نحوه محاسبه و پرداخت آن چگونه است ؟ ممکن است شما دوستان عزیز با نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به خوبی آشنا نباشید از این جهت ما تمایل داریم در این متن شما دوستان عزیز را به خوبی با آن آشنا سازیم.

 

ارزش افزوده به چه معناست

بهتر است بدانید ارزش افزوده در زبان انگلیسی با نام Valueadded شناخته شده است. ارزش افزوده به ارزشی گفته میشود که ضمن مراحل به تولید رساندن یک محصول،به محصول واسطه ای و یا مواد اوّلیه محصول اضافه میگردد. توجه داشته باشید که ارزش افزوده به یک کالا اختصاص نمی یابد بلکه تمامی مراحل تولید را در برمیگیرد.

بهتر است دقیق تر به توضیح ارزش افزوده بپردازیم:

در یک تعریفی دقیق تر میتوانیم این چنین بیان نماییم که ارزش افزوده به افزایش ارزش پولی محصول طی فرآیند تولید اطلاق میگردد. طی عبور یک محصول از هر یک از مراحل تولید کالا یک میزان ارزشی به کالا اضافه میگردد، بدان ارزش افزوده اطلاق میگردد. ما میتوانیم ارزش افزوده را برابر با اختلافات میان ارزش محصول تولید شده با تمامی میزان ارزش مواد اوّلیه یک کالا بدانیم.

 

مالیات بر ارزش افزوده به چه معناست

با توجه به ماده ی 3 قانون مالیات ارزش افزوده سازمان مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده عبارت است از:

مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع میگردد.

با عنایت بر ماده فوق، مالیات بر ارزش افزوده، به اختلاف میان ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با میزان ارزش کالا و یا خدمات ارائه یا تحصیل شده طی دوره ای مشخص، اطلاق میشود. توجه داشته باشید که عبارت بیان شده به مراحل تولید مربوط میشود نه به یک کالا و خدماتی خاص.

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات عام میباشد که طی مراحلی متعدد از اضافه ارزش کالاها و خدمات طی فرآیند تولید و نیز توزیع دریافت میشود.

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

توجه داشته باشید که، نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت معین میگردد. نرخ مالیات بر ارزش افزوده، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش خدمات و یا کالا میباشد.

شما دوستان به عنوان فروشنده ی یک خدمت و یا کالا، لازم است علاوه بر میزان بهای خدمات و یا کالا که ارائه مینمایید، مالیات بر ارزش افزوده را از شخص خریدار دریافت نمایید.

خود شما، به هنگام خرید کالای اوّلیه، این مالیات را پرداخت نموده اید.

بنابر قانون شما مکلّف میباشید، طی مدّت سه ماه (معادل 90 روز)، محاسبه مقدار مالیات بر ارزش افزوده ی خود را نمایید. به عبارتی مالیات بر ارزش افزوده مقدار پرداختی خود را از مالیات بر ارزش افزوده ی خود کم کنید. مقدار مانده را لازم است، تا پانزده روز پس از به اتمام رسیدن هر سه ماه، به حساب خزانه دولت پرداخت نمایید.

 

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که ما نیز بیان نمودیم و باری دیگر بدان اشاره مینماییم که، مالیات بر ارزش افزوده لازم است هر سه ماه یک بار تأدیه شود. مشمولین این ضوابط، لازم است اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به گونه ای الکترونیکی و به طریق سامانه ذی ربط ارائه نمایید و وجه لازمه را پرداخت کنید.

و امّا نکته ای که شما دوستان نباید نسبت بدان چَشم پوشی نمایید؛

در صورت عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی مشمولان آن، آنها نیز باید جریمه پرداخت نموده و آن نیز برای شما عواقب قانونی خواهد داشت.

 

کدام کالاها مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند

توجه داشته باشید که، کلّیه کالاها و خدماتی که به واسطه ی پول در کشور ما مبادله میگردد، مشمول تأدیه مالیات بر ارزش افزوده میباشد. به غیر از خدمات و کالاهایی که قانون صراحتاً آنها را از اخذ این گونه مالیات، معاف کرده است.

بهتر است در ادامه به برخی از این گونه کالاها اشاره نماییم.

لطفاً با ما همراه شوید؛

  • خدمات مربوط به بخش عمومی، همانند؛ آموزش و پرورش.
  • خدمات مربوط به، بانکداری، مشاوره.
  • تمامی تخفیفات منوط بر خریدار یک خدمات یا کالا.
  • خدمات مربوط به حمل و نقل عمومی.
  • خدمات مربوط به بخش پژوهشی و آموزشی.
  • چنانچه مالیات چندی پیش به واسطه عرضه کننده تأدیه شده باشد.
  • اموال غیر منقول شخص، همانند؛ زمین او.
  • فرش دست بافت.
  • کالاهای اساسی همانند؛ برنج، گندم، شکر و...
  • دام و طیور که زنده هستند، آبزیان، کرم ابریشم و نیز زنبور عسل.
  • مواد غذایی دام و طیور.
  • اقسام گوناگون کود، سم، نهال و بذر کشاورزی.
  • اقسام گوناگون کاغذ، کتاب و مطبوعات.
  • اقسام گوناگون دارو.
  • تجهیزات مربوط به بخش ناوبری و هوانوردی.
  • و نهایتاً تجهیزات مربوط به بخش دفاعی کشور.

 

همانطور که شما عزیزان مطالعه نمودید، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی مشمولان الزامی میباشد. بنابراین چنانچه برخی از اشخاص از پرداخت آن اجتناب ورزند، تنبیه خواهند شد. امیدواریم اطلاعات کافی را در اختیار شما کاربران گذارده باشیم.

 

تاریخ : 1400.02.02
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  خدمات ثبتی
بالا
ثبت ارشیا
ثبت شرکت ارشیا
Your IP is 3.149.214.32