جایگاه A
رفوی فرض تهران
بهترین رفو کننده فرش تهران
تلفن رفوگری تهران

رفوگری

یکی از وسایل منزل که از دیرباز در ایران ، در همه خانه ها یافت می شود ، انواع فرش و قالی است . فرش ها در ابعاد و مدل ها و رنگ های مختلف به بازار عرضه می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند . برخی از فرش ها نیز ، علاوه بر اینکه کاربردی هستند ، ارزش هنری نیز دارند . بنابراین حفظ و نگهداری آن‌ ها ، بیش از پیش اهمیت دارد . به همین دلیل یکی از خدماتی که بیشتر ما به آن نیاز پیدا می کنیم ، شستشو و رفوگری فرش است . رفوگری علاوه بر یک حرفه ، هنر نیز هست . این هنر نیاز به مهرت و تخصص بالایی دارد . رفوگری فرش های دستبافت در واقع خدمت به میراث فرهنگی است. این کار بیشتر توسط مراکز قالیشویی انجام می پذیرد.

رفوی انواع فرش ، مسئله ای است که نیاز به تخصص و ابزار خاصی دارد. رفو به معنای ترمیم هر گونه آسیب وارد شده به فرش ، قالی ، گلیم و گبه است . این آسیب ها و نحوه رفوی آن ها انواع مختلفی دارند.

 

رفوگری

 

مشکلات فرش که نیاز به رفو دارند

 

برای هر نوع آسیب، ابزار و تجهیزات خاصی، جهت رفوگری فرش مورد نیاز است :

  • رفوگری فرش بید زده : فرش هایی که برای مدت طولانی در محیطی سربسته و بدون رفت و آمد هستند و استفاده نمی شوند، معمولا دچار بید خوردگی می شوند.
  • رفوگری فرش های پوسیده : عدم توجه به شستشوی درست فرش، استفاده طولانی مدت از فرش های دستباف الیاف طبیعی و رطوبت زیاد، باعث پوسیدگی فرش می شوند. برای حل این مشکل نیز به استفاده از خدمات رفوگری نیاز است.
  • رفوگری فرش های ساییده : فرش هایی که تحت فشار قرار بگیرند، دچار این مشکل می شوند. در این حالت پرزهای روی فرش کم کم از بین می روند و تنها چله فرش باقی می ماند.
  • رفوگری پارگی فرش : هر گونه ضربه، با وسایل تیز و بی دقتی در حمل و نقل، ممکن است باعث پارگی فرش شود.
  • رفوگری فرش سوخته : افتادن ته سیگار یا تکه ای ذغال بر روی فرش، یا قرار دادن قابلمه داغ بر روی آن، باعث سوختگی می شود. رفوی فرش هایی با سوختگی کم تر، ساده تر از رفوی فرش هایی است که در ابعاد بزرگ دچار سوختگی شده اند.
  • رفوگری فرش لک شده : ریختن جوهر و انواع رنگ بر روی فرش، باعث ایجاد لکه هایی بر روی آن می شود. برای رفع این لکه ها نیز می توان از خدمات تخصصی رفوگری فرش استفاده کرد.
  • رفوگری ریشه های فرش : ریشه های پوسیده و از بین رفته را می توان ترمیم و رفو کرد.
  • تعمیر شیرازه فرش: دوختن یک نوار چرمی در لبه ها یا به اصطلاح شیرازه فرش به دوام آن و فیکس شدن آن روی سطوح لغزنده کمک می کند.

 

نحوه رفوگری فرش

 

برای مرمت و بازسازی انواع فرش و قالیبه تجهیزاتی نیاز است . چاقوی بافت ، نخ و سوزن ، درفش، موم ، انبردست ، کلاف‌ های همجنس فرش و انگشتانه بخش مهمی از این تجهیزات است که از گذشته مورد استفاده قرار گرفته است . برای رفوگری فرش در ابتدا فرش را می شویند. پس از آن گره‌های آسیب‌ دیده با ابزاری مانند سوزن و درفش از فرش جدا می‌شوند . اگر بخشی که آسیب‌ دیده است ، بزرگ باشد ، آن را در قاب چوبی قرار می دهند . سپس تارکشی و گره‌ زنی مجدد این بخش ها انجام می‌شود تا زمانی که فرش به شکل قبل خود تبدیل شود.

 

مزایا و معایب رفوگری فرش

 

رفوگری فرش فواید بسیاری دارد . یکی از این فواید، صرفه جویی در هزینه هاست. زیرا هزینه بالایی برای خرید مجدد فرش مورد نیاز است که بسیار بیشتر از هزینه رفو است. علی الخصوص اگر فرش شما دستبافت باشد . در مورد فرش های دستبافت ، علاوه بر ارزش مادی ، ارزش هنری آن ها نیز مد نظر است . بنابراین رفوی آن ها این ارزش هنری را حفظ کرده و به عمر آن می افزاید .

در مقابل رفوی فرش در صورتی که کیفیت لازم را نداشته باشد گاهی موقتی است . به طور مثال در زمانی که برخی از فرش ها دچار رنگ پریدگی می شوند ، با ماژیک رنگ زده می شوند . این نوع ترمیم دوام چندانی نخواهد داشت . در مواردی نیز آسیب فرش بسیار زیاد است و قابل مرمت نیست.

 

هزینه رفوگری فرش

 

نرخ رفوگری فرش به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد . رفوگری فرش در شهرهای مختلف نیز نرخ متفاوتی به نسبت تهران دارد . ابعاد فرش، یکی دیگر از این عوامل است. نوع فرش و گلیم ، گبه ، قالی و یا موکت بودن آن نیز در قیمت گذاری تاثیر گذار است . رفوگری فرش بلژیکی ، با فرش پلی استر و فرش دستبافت ابریشمی بسیار متفاوت است و تکنیک های مختص به خود را دارد . بنابراین هزینه انجام آن نیز در این موارد مختلف است . دستبافت یا ماشینی بودن نیز مهم است . میزان آسیب وارده به فرش نیز عامل تاثیر گذار دیگری است . هزینه حمل و نقل فرش نیز در هزینه نهایی این خدمات محاسبه می شود . هر چه آسیب دیدگی بیشتر باشد ، هزینه نیز بالاتر است . کیفیت این خدمات در مراکز مختلف متفاوت است ، به همین دلیل برای انتخاب خدمات رفوگری فرش ارزان قیمت ، به کیفیت ارائه خدمات آن ها نیز توجه کنید.

 

چگونه می توان از خدمات رفوگری فرش استفاده کرد

 

در صورتی که نیاز به ترمیم و مرمت فرش داشته باشید ، می توانید با مراکز قالیشویی که خدمات رفوگری فرش را نیز ارائه می کنند تماس بگیرید . برای یافتن بهترین رفوگری فرش در تهران و سایر شهرستان ها ، می توانید در بستر اینترنت جستجو کرده و این مراکز خدماتی را با هم مقاسیه کنید . خدمات رفوگری فرش در منزل نیز در دسترس هستند . در این نوع خدمت ، هزینه حمل و نقل حذف شده و سرعت انجام آن بیشتر است . اما تنها آسیب های سطحی به این شیوه قابل حل هستند . خدمات آنلاین رفوگری فرش در تهران نیز وجود دارند که می توان از طریق انواع اپلیکیشن و یا سایت از آن ها استفاده کرد.

 

عوامل تاثیر گذار در کیفیت رفوگری فرش

 

متخصص بودن و داشتن مهارت لازم رفوگر ، همرنگ بودن نخی که برای قسمت آسیب دیده استفاده شده با سایر نخ های قالی ، توجه به نقشه فرش از روی قسمت های سالم آن و داشتن مهارت رفوگر در رنگرزی ، از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت رفوگری فرش هستند . استفاده از رنگ های باکیفیت و دقت در انجام مرمت نیز در این موضوع تاثیرگذار هستند .

رفوگری فرش های خود را به استادکاران با تجربه بسپارید تا آسیب بیشتری به آن ها وارد نشود.

 

 

 

( آندیالند هیچ مسئولیتی درقبال خدمات رفوگری ندارد )

 

تاریخ : 1400.09.20
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  رفوی فرش در تهران

مطالب مشابه

بالا
Your IP is 18.189.14.219