ثبت ارشیا

ثبت برند

زمانی که تصمیم به شروع یک استارت آپ میگیریم یا شرکتی را میخواهیم راه اندازی کنیم، به جهت ادامه فعالیت آن استارت آپ یا شرکت باید آن را ثبت برند کنیم. اصلا بگذارید اول راجع به معنی برند صحبت کنیم و آرام آرام زیر و بم ثبت برند را متوجه شویم.

 

ثبت برند

 

نماد یا برند چیست و چرا باید یک برند داشته باشیم

 

اصولا به هر تصویری ذهنی یا موضوع ذهنی که توسط یک نماد،نام یا عبارتی در ذهن ما انسان ها تصویری سازی و تداعی میشود را برند، نماد و یا نشانه میگویند که در بحث ثبت برند بیشتر از همان کلمه برند یاد میشود تا نماد یا نشانه. این نماد یا برند در توضیح انواع فعالیت های اقتصادی بسته به آن بیزینس و یا شرکت متفاوت بوده و هر شرکتی برند مخصوص به خودش را جهت تفکیک سازی از دیگر شرکت ها و یا بیزینس های مشابه نیز دارد.

از خاصیت های برند این است که وقتی یک شرکت برندینگ درستی در ذهن مخاطب ها و خریداران خود ایجاد میکند ارزش معنوی و اقتصادی خود را به نسبت برند های مشابه در ذهن مخاطب جای انداخته و تفکیک از شرکت های مشابه با فعالیت های مشابه را به وسیله لوگوی طراحی شده مخصوص آن برند یا همان علامت تجاری برند مخصوص خودش، به درستی در تصویر ذهنی خریداران و طرفداران آن بیزینس و شرکت جای می اندازد.

 

ثبت علامت تجاری

 

 

برند

 

تا به اینجای کار کاملا از اهمیت بخصوص داشتن و ثبت برند و تعریف درستی از آن رسیدیم. در ادامه اما مبحث ثبت برند هم جذاب تر و هم مهمتر خواهد شد. با ما همراه باشید.

 

 

انتخاب نشان تجاری برند ( نام برند )

 

مختصرا در بالا متوجه شدیم برند چیست و چرا باید یک برند برای خود ثبت کنیم، اما حالا بیشتر میخواهیم این مسئله را باز کرده که در انتخاب نام برند یا نشان تجاری برند به چه مواردی باید توجه نماییم. زیرا عده بسیاری از مردم در رابطه با قوانین انتخاب نام برند، خیلی اطلاعات کاملی نداشته و برندی را ثبت میکنند که پس از مدتی مجبورند بخاطر عدم تطابق با قانون نامگزاری برند و موارد از این قبیل، مجددا اقدام به تغییر نام برند تجاری خود نمایند.

* باید توجه نماییم انتخاب نام برند هایی که بین 40 تا 60 درصد با نشان های تجاری دیگر شباهت دارند احتمال قریب به یقین امکان ثبت آنها قانونا وجود ندارد.

* تمامی اسم ها و صفت های توصیفی که قرار است به خودی خود نام یک برند باشند امکان ثبت آن ها هم مجددا وجود ندارد.

* جهت بالابردن شانس ثبت علامت تجاری یا برند از نام های چند بخشی یا چند سیلابی که ترکیبی از چند اسم هستند استفاده نمایید. (با در نظر گرفتن نکته اول همین بخش : عدم شباهت بین 40 تا 60 درصد با نام های دیگر)

* تمامی نشان های تجاریی که در خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران و یا اسامی غیر معقول به شدت رد می شود و حتی ممکن است در ادامه تغییر نام برند و ادامه فعالیت شرکت مورد نظر اختلالاتی به وجود آورد.

 

انتخاب نشان تجاری

 

* تمامی عنوان های برندی که یونیک و ساختگی بر اساس ذهن مدیر عامل شرکت مورد نظر باشد با رعایت موارد بالا به تبع شانس فراوانی در جهت گرفتن تاییدیه ثبت برند نیز دارد.

* توجه داشته باشیم که جهت استفاده از عنوان برند هایی که شامل کلمات انگلیسی و فارسی می باشد هیچ منعی نیز وجود ندارد.برندهای لاتین و واژه های بی معنی و بیگانه فقط با کارت بازرگانی قابلیت ثبت دارد.

* استفاده از تمامی اسم های معروف و علامت های مشهور اکیدا مشکل داشته و امکان ندارد.

برای انتخاب عنوان برند مورد نظر خود، بهتر است هم اسامی مورد نظر خود را استعلام بگیریم هم اینکه نام برند هایی که در سال کنونی که در آن زندگی میکنیم و به ثبت رسیده است را ببینیم و با توجه به منطق و قوانینی که در آنها به کار رفته، ما هم با الگو برداری از نوع انتخاب نام برند آنها نیز، نشان تجاری خود را به ثبت برسانیم.

 

 

مقدمه نحوه ثبت برند

 

زمانی که تمامی مراحل مورد نیاز جهت آمادگی شروع به کار یک شرکت و یا سازمان انجام می شود، پس از آن باید ثبت برند انجام شود اما چگونه ؟

برای ثبت برند در دفتر ملی و یا منطقه ای خود ، با ضمیمه ریز خدمات قابل عرضه و یا کالاهایی که میخواهیم ارائه دهیم به همراه لوگو و آرم برند مورد نظرمان که از قبل با کیفیت و به صورت سه بعدی طراحی کرده ایم، اقدام به درخواست ثبت برند و نشان تجاری خود میکنیم. خصوصیاتی که باید در علامت برند مان باید رعایت شود اینگونه باید باشد که اولا مرتبط با محصولات و خدمات مورد عرضه به جهت حفاظت و جدا سازی آن ها از سایر موارد مشابه باشد، ثانیا هیچ گونه شباهتی با علامت برند دیگری مخصوصا برند های معروف نباشد که برداشت هایی از قبیل فریب اذهان عمومی از آن اتخاذ کردد و ثانیا علامت برند مورد نظر تداعی کننده و مبین هیچ گونه هتک حرمت و توهینی به هیچ چیز و هیچ قومیت و یا شخصی نباشد.

 

نحوه ثبت برند

 

نکات که باید در ثبت برند تجاری و صنعتی بدانیم

1- اعتبار ثبت نشان تجاری 10 سال می باشد.

2- تمامی ثبت برند ها دارای گواهی معتبر می باشند.

3- حقوق و مالکیت یک نشان تجاری را میتوان نقل و انتقال داد.

4- برند های با نام و نشان لاتین نیازمند ارائه کارت بازرگانی می باشند.

5- اگر قصد ثبت چندین برند تجاری را داریم جهت هر کدام به صورت جدا باید اظهارنامه داده شود.

6- اگر تصمیم دارید نشان تجاریی را اصطلاحا بین المللی یا جهانی ثبت برند نمایید اولا باید در کشور مبدا آن را به صورت رسمی ثبت کرده و ثانیا پس از مرحله اول آن را از طریق معاهده مادرید مجددا ثبت نمایید. در این صورت علاوه بر محافظت از برندتان در ایران، آن را در 85 کشور از اعضای معاهده مادرید ثبت شده و حمایت قانونی آن کشور ها را به برند خود، خواهید داشت.

 

 

مرحله به مرحله تا ثبت نهایی برند ( نشان تجاری )

 

ما پس از اینکه در سازمان اسناد و املاک کشور برای ثبت برند تجاری خود اقدام کرده و تشکیل پرونده دادیم، سازمان اسناد و املاک آن را به کارشناسان اداره مالکیت صنعتی ارجاع میدهند و وضعیت پرونده ما پس از حدود 40 روز تا حداکثر 4 ماه بسته به گستردگی آن، مشخص می شود و در هنگام دریافت پاسخ کارشناسی پرونده ثبت برند مورد نظر از سازمانه ذی صلاح، هر کدام از موارد زیر ممکن از در نتیجه نهایی پرونده شما باشد.

* پرونده ثبت برند تایید شده است : در پرونده شما هیچ نقص قانونی از هر لحاظ صورت نگرفته است و شما باید جهت تکمیل پرونده و نهایی کردن آن، اقدامات باقیمانده و نهایی را انجام دهید. جهت اینکار شما باید در 2 مرحله در روزنامه رسمی کشور آگهی ثبت نمایید که حالا و دقیقا در این مرحله نوبت آگهی شماره اول می باشد که بین 10 تا 15 روز کاری قابل انجام خواهد بود. پس از این مرحله یک ماه زمان داده خواهد شد تا اگر کسی ادعایی مبنی با برند تجاری شما و یا اعتراضی دارد آن را به ثبت برساند، که اگر در این مدت هیچ اعتراضی نشد نوبت به چاپ مرحله دوم تاییدیه ثبت برند شما، در روزنامه رسمی می باشد.

در آگهی شماره دوم شماره ثبت برند شما قید شده و اصطلاحا به مرحله فینال رفته اید و تقریبا کار تمام است و این مرحله هم 10 تا 15 روز کاری زمان نیاز داشته تا چاپ شود. پس از چاپ روزنامه رسمی که برند شما با شماره ثبت در آن موجود می باشد، وکیل شما نسخه ای از آن را به همراه یک درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت نشان تجاری به حضور مسئولین اداره مالکیت صنعتی برده و کتبا درخواست میکند.

* پرونده به صورت کامل رد شده : در این وضعیت متاسفانه بعلت رعایت نکردن بسیاری از موارد پایه تا پیشرفته پرونده شما رد شده و هیچ گونه پیگیریی از آن نمیتوان انجام داد.

* پرونده دارای مشابهت یا به اصطلاع نقص پرونده وجود دارد : اگر وضعیت اعلامی از سوی اداره مربوطه اینچنین بود که باید نواقص موجود را کاملا بر طرف نموده و پس از برطرف سازی پرونده ناقص مجددا تحویل میدهیم.

 

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند حقوقی و حقیقی

 

مدارک لازم اشخاص حقوقی برای ثبت برند

1- مجوز تولید و پروانه بهره برداری یا پروانه کسب و کار برابر با اصل.

2- عکس روزنامه اول رسمی یا همان آگهی تاسیس شرکت و همچنین آخرین روزنامه رسمی که تغییرات هیئت مدیره در آن ثبت شده است.

3- تصویرکد پستی ، کارت ملی و شناسنامه برابر با اصل شده برای تمامی حق امضاء داران شرکت.

4- در صورتی که علامت و برند مورد نظر لاتین بوده کارت بازرگانی برابر با اصل شده مورد نیاز می باشد.

5- تصویر علامت تجاری

6- مهر واضح شرکت و امضاء وکالتنامه ، توسط دارندگان حق امضای اوراق بهادار

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند اشخاص حقیقی

1- کارت بازرگانی به اسم دارنده جواز، در صورتی که برند تجاری مورد نظر لاتین باشد.

2- تمامی اسناد موجود در رابطه با نام برند از منظر فرهنگ لغت

3- تصویر علامت تجاری

4- امضاء وکالتنامه

5-کد پستی 10 رقمی و کارت ملی و شناسنامه برابر با اصل شده

6-پروانه کسب برابر با اصل شده، مجوز تولید و یا مجوز و پروانه بهره برداری و یا نامه ای رسمی از صنف ذیربط به جهت ارائه خدمات ثبت علائم تجاری

 

 

هزینه ثبت برند

 

برای آنکه بتوانید یک نشان تجاری را ثبت کنید نیاز به پرداخت هزینه هایی همچون حق الوکاله ، اظهارنامه ، حق الثبت ، روزنامه رسمی اول ( کمیسیون ) ، روزنامه رسمی دوم ( ثبت قطعی ) ، هزینه های اداری و هزینه های صدور گواهینامه یا سند ده ساله برند دارید.

مبالغ هر یک از این بخش ها بسته به نوع طرح برند و نوع ثبت در طول زمان متغیر است ؛ لذا جهت اطلاع از هزینه قطعی ثبت علامت تجاری با شماره های شرکتهای ارائه دهنده خدمات ثبت برند که در تبلیغات داخل این سایت مشاهده می نمایید تماس بگیرید .

 

جمع بندی ثبت برند

 

ثبت برند دنیای گسترده ایست از مجموعه فعالیت های حساس، پر حجم و با دقتی که باید انجام شود تا یک برند و نشان تجاری به درستی و در کمترین زمان ممکن ثبت گردد. در نظر داشته باشیم که اگر هر کسی وظیفه خود را به درستی و در جای خود انجام بدهد قطعا کار ها سریعتر انجام شده و علاوه بر صرفه جویی در هزینه های مالی که باید متحمل شویم در هزینه فرصت های پیش رو صرفه جویی بسیاری نیز می شود. از آنجا که خدمات ثبت برند یک فعالیت انصافا نفس گیر و دقیق می باشد اگر شما در آن تخصصی ندارید تقاضامندیم این کار را حتما به اشخاص متخصصی که وقت و زندگی خود را در جهت ثبت برند شرکت ها گذاشته اند ، واگذار نماییم.

 

 

 

( آندیالند هیچ مسئولیتی درقبال خدمات افراد و شرکتها ندارد )

 

تاریخ : 1399.10.01
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  خدمات ثبتی
بالا
ثبت ارشیا
ثبت شرکت ارشیا
Your IP is 3.239.59.193