جایگاه A
جایگاه B
جایگاه B
جایگاه D-1
جایگاه D-1
جایگاه D-1
جایگاه D-1

لوله کشی ساختمان

برای ساخت و ساز هر ساختمانی ، لوله کشی بسیار مسئله ی مهمی میباشد . اگر نحوه لوله کشی آب ساختمان به درستی انجام نشود مشکلات جدی رخ میدهد. برای لوله کشی حرفه ای، اصولی و دقیق حتما باید از افراد خبره در شرکت های تاسیسات فنی لوله کشی ساختمان کمک گرفت که با توجه به بالا رفتن قیمت لوله کشی، اگر یکبار به صورت درست و اصولی سرویس شود برای مدت ها خیال خودتان را راحت میکنید. پس برای سرویس و یا تعمیر لوله کشی ساختمان خود حتما وقت گذاشته و به هیچ عنوان از اشخاص صرفا تجربی استفاده نکنید زیرا با توجه به پیچیدگی نقشه لوله کشی ساختمان و آپارتمان ها این امر حتما باید به دست افرادی انجام گیرد که نصاب لوله کشی ساختمان هستند.

 

لوله کشی در تهران

 

انواع سیستم های لوله کشی ساختمان


انواع لوله کشی ساختمان در مدل های مختلفی صورت میگیرد و هر کدام از لوله ها جنس های متفاوتی دارند. در یک تقسیم بندی کلی : لوله کشی ساختمان با لوله سفید، لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان، لوله کشی پکیج و شوفاژ، لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان و لوله کشی گاز و ... از انواع سیستم های لوله کشی آپارتمان و ساختمان ها محسوب میشوند که در این مقاله مهمترین آنها را تشریح خواهیم کرد.


لوله کشی ساختمان با لوله سفید


از زمانی که لوله سفید یا همان لوله پروپیلین ساخته شد؛ متخصصان ایران با آموزش لوله کشی ساختمان به وسیله لوله سفید توانستند خود در این زمینه استادکار لوله کشی شوند. و به این ترتیب، لوله کشی ساختمان با لوله سفید به بهترین روش لوله کشی ساختمان تبدیل شد. از مزایای مهم آن میتوان به موارد زیر شاره کرد:
* وزن سبک
* مقاوم در برابر ساییدگی
* کاهش زمان لوله کشی
* انتخاب بعنوان بهترین روش لوله کشی ساختمان (توسط اصناف بین المللی لوله کشی صنعتی)
* مقاوم در برابر حرارت تا 90 درجه سانتیگراد
* مقاومت بالا در برابر جوشکاری و خراشیدگی
* مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی، اسیدی و نمک ها
نکته قابل توجه آن است که این نوع از لوله کشی در حال حاضر به جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان معروف می باشد.


لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان


دقت داشته باشید که سرویس نصب و تعمیرات لوله کشی ساختمان و آب و فاضلاب، حتما باید تحت نظر شخص لوله کش انجام شود که باعث گرفتگی چاه فاضلاب و بوی نامطبوع دستشوئی به صورت مداوم نشود و افراد ساختمان را درگیر این مسئله آزار دهنده نکند. اگر سیستم و نقشه لوله کشی ساختمان برای آب و فاضلاب به درستی طراحی و انجام گیرد باعث میشود مواد زائد را به درون چاه فاضلاب (چاه سپتیک) روانه و هدایت کند.
لوله کشی ساختمان در یک تقسیم بندی به دو نوع لوله کشی مدرن و لوله کشی سنتی ساختمان خوانده می شود. که در سیستم لوله کشی مدرن، از هواکش هایی مثل هواکش ونت استفاده میشود. جنس لوله فاضلاب از فولاد، چدن و گالوانیزه نیز میباشد؛ در سیستم لوله کشی حمام هم، از سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب استفاده شده است.


تقسیم بندی و کاربرد لوله کشی فاضلاب


لوله کشی فاضلاب ساختمان به سه بخش تقسیم میشود: لوله هواکش، لوله سیفون و لوله افقی.
لوله کشی هواکش ساختمان: لوله هواکش زیر مجموعه لوله فاضلاب میباشد که جهت برطرف کردن بوی بد و تمیز سازی هوا مورد استفاده قرار میگرد.
لوله کشی سیفون ساختمان: لوله کشی سیفون، جهت تمیزسازی هوا بکار میرود و نحوه عملکرد سیفون اینگونه میباشد که مقداری از آب را در مسیر فاضلاب نگهداری میکند.
لوله کشی افقی ساختمان: این نوع لوله کشی، در پائین ترین نقطه لوله کشی فاضلاب است و هدایت فاضلاب ساختمان که از لوله های قائم به زیر ریخته میشود را بر عهده دارد.


لوله کشی پکیج و شوفاژ


در نصب و تاسیسات لوله کشی پکیج و شوفاژ ساختمان باید به این نکته اشاره کرد که تنها بر روی دیوار نصب نمیشود، بلکه نصب پکیج در کابینت و حتی نصب پکیج در تراس امکان پذیر است که نیاز به سیستم لوله کشی پکیج و شوفاژ دارد. لوله کشی پکیج و آب در ساختمان ها به همدیگر مرتبط است، که اگر لوله کشی این دو به صورت انشعابی باشد برای لوله کشی شوفاژ هم میتوان از انشعابی بودن استفاده نمود. در نقشه لوله کشی پکیج و شوفاژ به دو صورت لوله کشی توکار ساختمان و لوله کشی روکار ساختمان میتوان اشاره کرد.


نحوه لوله کشی روکار پکیج


از عمده ترین و معروف ترین روش های سیستم لوله کشی پکیج ها، لوله کشی روکار پکیج می باشد. که این روش به بهترین روش نصب پکیج و یا تعمیر و بازسازی لوله های قدیمی، خراب و پوسیده ساختمان ها نیز شناخته می شود. نحوه لوله کشی پکیج باید به این صورت باشد که لوله کشی آب سرد و گرم و رفت و برگشت به صورت دوتایی و زوج انجام شود که دیزاین و ظاهر آن هم شکیل و زیبا باشد. همچنین بین دو لوله آب سرد و گرم حتما باید فاصله برقرار نمایید زیر در صورت اتصال و چسبندگی به مرور زمان میتواند خسارات و خرابی های زیادی را به بار آورد.


نحوه لوله کشی توکار پکیج


نحوه عملکرد لوله کشی توکار به این شکل است که اول یک انشعاب از شیر اصلی آب سرد گرفته شده و بعد لوله را از زیرکار به پکیج میرسانند.
لازم به ذکر است قیمت لوله کشی پکیج ساختمان به شرایط بسیار زیادی مثل سایز لوله کشی پکیج، ارائه بهترین نوع لوله کشی پکیج و ... میتواند بستگی داشته باشد که حتما باید کارشناسان این حوزه از لوله کشی، پس از دانستن شرح آن نسبت به اعلام قیمت اقدام نمایند.


لوله کشی آب سرد و گرم


لوله کشی آب سرد و گرم باید به دو صورت عمودی یا موازی باشد و از پیچاندن و خم کردن آن جلوگیری شود، همچنین در نصب لوله های آب سرد و گرم ساختمان، بین لوله ها باید فاصله گذاشته شود که بعد از مدتی که لوله ها پوسیده شدند، باعث کثیفی آب آشامیدنی نشود. قبل از نصب لوله های آب گرم و سرد، مسیر نصب لوله را باید بررسی کرد که با وسیله های برقی و مکانیکی ساختمان برخوردی نداشته و هماهنگ باشد. لازم به ذکر است که در نصب و سرویس لوله های آب سرد و گرم دقت نمایید لوله ها به منابع برق جهت جلوگیری از هر گونه برق گرفتگی نزدیک نباشند، ولی اگر پیش آمد حتما از سینی قطره گیر در زیر لوله های پیشبینی شده، استفاده شود. سیستم لوله کشی آشپزخانه، و سیستم لوله کشی آب و فاضلاب  هم به صورت لوله کشی آب گرم و سرد نیز میباشد.


لوله کشی گاز


شاید برای یکسری از افراد این سوال پیش بیاید که نحوه لوله کشی گاز ساختمان به چه صورت میباشد؟ در جواب این سوال باید گفته شود که در اولین مرحله باید در سازمان نظام مهندسی و نسبت به تعیین ناظر، پرونده تشکیل داد و مرحله دوم لوله کشی گاز، انتخاب کردن مجری (پیمانکار) میباشد، مرحله سوم پایان عملیات لوله کشی گاز توسط لوله کش ساختمان و تاییدیه ناظر و در مرحله آخر نصب کنتور گاز از مراحل کلی لوله کشی گاز ساختمان است.
لوله های گاز باید از جنس فولادی سیاه باشد و شیرهای گاز به شکل ربع گرد و توپکی باشد.


لوله کشی موتور خانه


کلکتور بسیار نقش مهمی در نصب لوله کشی ساختمان ها دارد، زیرا لوله های آب سرد و گرم که به مبدل ها، گرمایش از کف رادیاتور و کویل مرتبط هستند، از طریق دو لوله به کلکتور متصل میشوند. قیمت لوله کشی ساختمان برای موتورخانه های آن، بستگی به درخواست متقاضی داشته که برای نصب، خرید و یا تعمیر لوله کشی موتورخانه ساختمان، به شماره تلفن لوله کش یا تلفن شرکت لوله کشی باید تماس بگیرند و از قیمت های جدید لوله کشی خبر دار شوند.


مزیت های استفاده لوله کشی کلکتوری


از مزیت ها و فواید لوله کشی کلکتوری ساختمان، به میزان فشار آب مناسب در تمام ساختمان باید اشاره کرد، همچنین جدا کردن آب سرد از آب گرم و قطع و وصل کردن آب در هر جای لوله که احتیاج باشد، از مزایای لوله کشی کلکتوری می باشد.


لوله کشی استخر ساختمان


طراحی و نقشه لوله کشی استخر ساختمان ها یکی از مواردیست که احتمالا در مورد آن یا نشنیده اید یا کمتر اطلاعاتی دارید که ما در این بخش به شکل کلی آن را برای شما توضیح خواهیم داد. یکی از مهمترین نکات در این بخش لوله کشی اصولی ساختمان و استخر ساختمان می باشد که اگر بنا بر استاندارد های لوله کشی ساختمان انجام شود تاثیر بسزایی در کیفیت آب ورودی به استخر و تصفیه کامل آب استخر دارد.
پیش از انجام لوله کشی استخر، باید حتما به موارد زیر توجه بسیار کنید :
* پمپ آب بهترین مسیر برای مشخص کردن مبدا لوله کشی استخر ساختمان می باشد و در انتها می بایست به سیستم تصفیه کلر و یا سیستم گرمایشی ختم شود.
* در لوله کشی استخر ساختمان یا به اصطلاح موتورخانه آن، بیشتر جهت عمر بالا و مقاومت در برابر اسید از لوله های upvc استفاده میشود. همچنین لوله های پی وی سی برای برای سیستم گردش آب و استحکام زیاد در برابر کلر زدن مناسب می باشد.
* پدید آوردن بستر مناسب جهت سیستم گردش آب و نحوه اجرا و طراحی لوله کشی استخر ساختمان برای گرم کردن آب استخر و تصفیه آن
* قطر لوله های استفاده شده و همچنین ابعاد آن ها به نسبت حجم و بزرگی استخر و همینطور اندازه میزان آب ورودی به آن ارتباط مستقیم دارد.

 


انواع لوله هایی که در ساختمان به کار می رود


در قسمت های مختلف از ساختمان، لوله های مخصوصی به کار میروند از جمله : لوله های پلاستیکی، لوله گالوانیزه، لوله پلی اتیلن، لوله  pvc، لوله مسی و سوپر پایپ از لوله های کاربردی ساختمان نیز میباشند.
*لوله پلاستیکی: لوله های پلاستیکی انواع مختلفی دارند و از آن در آب و فاضلاب استفاده میشود، از انواع آن به لوله پلاستیک abc، لوله پلاستیک پلی پروپلین، لوله پلاستیکی پلی بوتلین و لوله پلاستیکی پی وی سی میتوان اشاره نمود.
*لوله گالوانیزه: این لوله در ساختمان ها به دلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی کاربرد دارند. لوله های گالوانیزه برای باز یافت استفاده میشود. از خوصوصیات لوله گالوانیزه به سوزاندن و دوباره مصرف کردنش میتوان اشاره کرد.
*لوله پلی اتیلن: این لوله ها در مقابل فشار سیال محکم بوده و رنگ آنها سیاه و تیره نیز میباشد.
*لوله های مسی: به علت مقاوم بودن لوله های مسی ، کاربردشان در آب رسانی میباشد.
*لوله سوپر پایپ: لوله چند لایه یا سوپرپایپ از ترکیب چندین لایه درست میشوند، که ازاین لوله برای تعمیر لوله کشی استفاده میکنند. این لوله ها بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر حرارت نیز مقاوم هستند.

 


لوله کشی پمپ آب ساختمان


یکی از مشکلات ساختمان های بزرگ و بلند، نرسیدن آب به طبقات بالا میباشد، که با آمدن پمپ آب و لوله کشی این مشکل حل شده است. در خرید و نصب لوله کشی پمپ آب دقت فرمائید که باید توسط کارشناس انجام شود. اگر به هر دلیلی تمایل به استخدام لوله کش نداشتید و یا کارشناس پمپ آب را پیدا نکردید و خودتان تصمیم به انجام گرفتید، حتما به این نکات توجه کنید:
*پمپ آب را به روی منبع ذخیره آب یا روی آب شهری نصب کنید.
*اگر تعداد واحد ساختمان زیاد میباشد از بوستر پمپ استفاده شود.

 


لوله کشی ساختمان به صورت آموزشی


برای آموزش لوله کشی ساختمان به صورت کامل، میتوانید از کتاب های موجود در بازار یا کتاب های اینترنتی استفاده کنید که در آن به آموزش لوله کشی شوفاژ، فیلم آموزش لوله کشی ساختمان و پکیج، آموزش و تعمیر لوله کشی ساختمان و فاضلاب و همینطور نکات طلائی و مهم در نصب لوله کشی ساختمان و لوله کشی آب و فاضلاب اشاره شده است.
 همچنین جهت دیدن فیلم آموزشی لوله کشی ساختمان میتوانید از لینک های زیر برای تماشای ویدئو های آموزشی انواع سیستم های لوله کشی و راهنمای انجام آن استفاده نمایید و از انواع عکس لوله کشی ساختمان برای آب و فاضلاب و... در جهت آموزش از مرجع های رسمی این حوزه استفاده نمایید.

 


لوله کشی سنتی ساختمان


لوله کشی های سنتی در قدیم مورد استقبال عموم قرار میگرفته، ولی در زمان امروزی و مدرن به دلیل سنگین بودن، سختی نصب و زنگ زدگی دیگر مورد پسند و استفاده قرار نمیگیرند.


لوله کشی مدرن ساختمان

 

در لوله کشی ساختمان که از روش کلکتوری استفاده می شود بعلت مدرن بودن این نوع از ابزار یعنی کلکتور، این شیوه از لوله کشی که از قوانین لوله کشی سنتی و انشعابی پیروی نمیکند به لوله کشی مدرن ساختمان و آپارتمان ها معروف شده است.



نکات مهم نصب لوله کشی


یکی از ترفند های لوله کشی ساختمان و مهم ترین نکاتی که باید در نصب لوله کشی مورد توجه قرار بگیرد، شیب لوله ها است. اگر در مسئله شیب لوله دقت حاصل نشود دچار دردسرهای بزرگی از قبیل گرفتگی چاه میشوید، که علاوه بر تلف شدن وقت و کلی اعصاب خوردی، شاید برایتان از لحاظ قیمتی هم گران تمام شود. مورد بعدی نحوه قرار گرفتن لوله ها نیز میباشد که نباید موجب شکستگی آن شود. اگر لوله کشی ساختمان و منازل بد انجام شده است و به قوانین لوله کشی ساختمان هیچ توجهی نشده است، باید جهت تعمیر لوله کشی به شماره تلفن مراکز خدماتی لوله بازکنی تماس بگیرید و جهت برقرار نشدن ارتباط به این مراکز مراجعه فرمایید اما این کار را به بعدا موکول نکنید.


مزیت های لوله کشی روکار


قیمت لوله کشی روکار مناسب تر از توکار است و با انجام این نوع از لوله کشی، دیگر نگران کم شدن آب نخواهید بود. با انتخاب لوله کشی روکار نه تنها دیگر مشکل بهم ریختگی در ساختمان پیش نمی آید، بلکه اگر زمانی لازم شود که سیستم پکیج و شوفاژ نصب شود، به راحتی میتوانید سیستم آبگرمکن را به پکیج نیز تغیر دهید.



نقشه لوله کشی ساختمان و موتور خانه


برای نقشه لوله کشی، باید به مکان نصب موتورخانه در ساختمان رفت و طبق فضای مورد نظر و ابعاد نقشه را طراحی نمود و باید این امر را از لحاظ اولیتی در اولین الویت ها قرار داد. در زمان طراحی نقشه لوله کشی ساختمان باید به موقعیت مرکزی آن برای لوله کشی دقت کرد، تا منجر کم شدن طول لوله ها و اندازه نشود.


لوله کش سیار


یکی از خدمات لوله کشی شرکت های تاسیساتی برای تعمیرات و نصب آنها، داشتن نیرو های متخصص یا به اصطلاح لوله کش سیار است که البته برند و اعتبار شرکت ارائه دهنده این خدمات بسیار مهم است. همینطور در نظر داشته باشید که باید برای استفاده از تعمیرکاران و لوله کش های سیار ساختمان به قراردادی که با شما بسته شده و تعهدات لوله کش سیار مورد نظر توجه نمایید، که احیانا مشکلی در جهت دریافت خدمات از آنان، نداشته باشید .

 

تاریخ : 1400.02.06
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  لوله کشی
بالا
تاسیسات نوین تهران
Your IP is 18.208.203.36