جایگاه A
جایگاه B
جایگاه B
جایگاه D-1
جایگاه D-1
جایگاه D-1
جایگاه D-1

سئو

سئو و بهینه سازی سایت

 

در دنیای امروز همه به فکر کسب درآمد ، رشد و گسترده تر کردن بیزینس خود هستند ، یکی ازشغل های پردرآمد اینترنتی سئو است به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر ( Search Engine Optimization ) میباشد . سئوکار با تخصصی که دارد باید سایت مورد نظر را در رتبه های اول موتور جستجوگر وب که شامل ( یاهو ، بینگ ، گوگل و ... ) است اصطلاحاٌ بهینه سازی کند. به عبارتی آسان تر مفهوم سئو را به عرضتان میرسانم.

شما امروزه برای خرید پوشاک یا هر وسیله ای که مورد نیازتان است ، ابتدا آن را از طریق اینترنت سرچ میکنید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را در موتور جستجوگر سرچ می کنید و بعد یکسری وبسایت که در اول لیست موتور جستجوگر مثلا موتور جستجوی گوگل قرار دارد را مشاهده میکنید.

 

سئو

 

تجربه و بررسی مشتریان اینترنتی نشان داده بیشتر مخاطبین از وب سایت هایی که در 1 تا 5 جستجوی اول کلید واژه مد نظر قرار دارند بازدید کرده و نتیجه مورد نظر را از همین چند جستجو حاصل میکنند. همین که سایت شما در ردیف های اول جستجوی گوگل ، یاهو ، بینگ یا ... قرار گرفته باشد یعنی از سئو و بهینه سازی درستی برخوردار هستید و در نهایت یعنی هر بیزینسی که دارید در آن موفق بوده و یا بزودی بیشترین آمار موفقیت در گوگل متعلق به شماست.

 

منظور از موتور جستجو چیست ؟

 

موتور جستجو از بین میلیاردها محتوا که در بستر اینترنت بارگزاری شده و وجود دارد ، به صورت اتوماتیک و با ربات های قدرتمند خودشان بررسی میکنند و با کیفیت ترین محتواها و سایت های بهینه سازی و سئو شده جهت موتور های سرچ ، که در حال جستجوی آن هستیم را به ترتیب کیفیت محتوایی و کیفیت بهینه سازی سایت به ما نشان میدهند. شاید برایتان سوال شود که موتور های جستجوگر به چه صورت اینکار را انجام داده و تشخیص میدهند ؟ موتور های جستجو اینکار را به وسیله ربات های فوق هوشمند خود و محتواهای فهرست بندی شده که تحت عنوانشان ایندکس و پایش شده اند انجام میدهند . با ما همراه باشید در ادامه بیشتر برایتان توضیح داده و تفسیر خواهیم کرد.

 

موتور جستجو

 

انواع موتور جستجو

 

در دنیای اینترنت چند موتور جستجوی مطرح داریم که معروف ترین آن گوگل ( Google.com )، یاهو ( Yahoo.com ) و بینگ ( Bing.com ) می باشد. اما میخواهیم چند مورد دیگر از موتور های جستجوگر برتر دنیا را بعد از یاهو، بینگ وگوگل ذکر کنیم:

* موتور جستجوی اسک Ask

* موتور جستجوی Aol

* موتور جستجوی Ecosia

* موتور جستجوی Archive

* موتور جستجوی MyWebSearch

* موتور جستجوی InfoSpace

* موتور جستجوی Info.com

* موتور جستجوی DuckDuckGo

* موتور جستجوی یاندکس Yandex ( ساخت روسیه )

* موتور جستجوی بایدو (百度) Baidu ( ساخت چین )

تمامی موتور های جستجو گر بالا از برترین های دنیا بعد از گوگل ، بینگ و یاهو هستند . در ایران هم چندین پروژه برای ساخت یک چنین ابزاری اجرا شد اما متاسفانه اکثر آنها ناموفق بودند و با اقبال عموم مواجه نشدند از جمله آنها می توان به سلام ( salam.ir ) ، پارسی جو ( Parsijoo.ir ) و جس جو ( Jasjoo.com ) اشاره نمود .

 

چرخه سئو سایت

 

برای آنکه یک سایت بتواند در میان نتایج جستجو نمایش داده شود و ارتقا پیدا کند باید یک سیکل کامل شود ؛ این چرخه از سه بخش کراول ، ایندکس و رنکینگ تشکیل می شودتعریف .

 

چرخه سئو

 

تعریف کراول

هر موتور جستجو برای انکه بتواند بهترین و جدیدترین نتایج را به کاربران خود نشان دهد به ابزاری هوشمند به نام Crawl Bot احتیاج دارد ؛ وظیفه این کرم خزنده پیدا کردن سایت های جدید یا محتوای جدید سایت های قدیمی است .

اگر یک Search Engine بخواهد کاربران خود را راضی نگه دارید باید ربات به مراتب هوشمند تری داشته باشد وگرنه دچار ریزش تقاضا خواهد شد .

 

googlebot

 

روبات گوگل یا گوگل بات ( Google Bot ) : کراولر یا خزنده گوگل ( Google Crawler ) مسئولیت خزش صفحه های یک وبسایت و ایندکس آن را جهت نمایش در زمان سرچ کلید واژه های مرتبط و همچنین امتیاز دادن اولیه به یک سایت و یک لینک بخصوص از سایت را به عهده دارد .

 

مفهوم و تعریف ایندکس

ایندکس (Index) در دیکشنری به معنای فهرست یا فهرست شدن می باشد. در دنیای سئو سازی زمانی که از Index ایندکس صحبت میکنیم به این معنی است که وقتی لینکی از یک وب سایت در دیتابیس گوگل ذخیره شود و در جستجوها نمایش داده شود ، اصطلاحا میگوییم که فلان لینک در گوگل ایندکس شده است .

ایندکس شدن یک وب سایت در موتور جستجوی مثلا گوگل مراحلی دارد که در این بخش اشاره مختصری به آن خواهیم داشت. ( در مثال پایین منظور ما از موتور جستجو ، جستجوگر گوگل می باشد )

وقتی ما یک وب سایت را از پایه راه اندازی میکنیم و حالا میخواهیم به مرحله ارائه به مخاطبانمان برسیم ، اول باید آن را به موتور جستجوگر گوگل معرفی کنیم. گوگل پس از مدتی بررسی آن را Crawler یا کراول میکند. Crawler یا عملیات خزش یا خزیدن یک وب سایت توسط ربات خزنده عنکبوت گوگل انجام میشود ( در ادامه بیشتر به معرفی ربات های گوگل خواهیم پرداخت ) و پس از عملیات کراولر سایت توسط ربات های گوگل ، لینک های وب سایت ما در موتور جستجوی گوگل ایندکس یا فهرست میشوند که بر اساس عنوان هر صفحه و محتوای بهینه سازی شده در هر صفحه هر کدام از لینک های ما در گوگل یک رنک یا امتیازی میگیرند و گوگل بر اساس امتیاز دریافت شده جایگاهی به لینک مورد نظر ما در کلید واژه های مرتبط میدهد که این امتیاز ها بنا به نوع بهینه سازی و یا همان کیفیت سئوی On Page و Off Page وب سایت ما بستگی دارد.

 

رنکینگ یا رتبه گیری

 وقتی یک صفحه توسط ربات یک موتور جستجو کراول و ایندکس شد ، دیگر نوبت به این می رسد که به لیست جستجوهای همان انجین اضافه شود ؛ از اینجا به بعد است که رقابت سر صفحه و رتبه چند بودن آغاز می شود . در این مسابقه هر کس بتواند بهتر از تکنیک های سئو بهره ببرد سریعتر به هدف اصلی یعنی همان رنک یک خواهد رسید .

 

انواع سئو

 

به طور کلی دو نوع سئوی مرسوم داریم که یکی به نام سئوداخلی On Page و دیگری سئو خارجی Off Page که در ادامه به بررسی آن میپردازیم .

 

سئو داخلی ( On Page Seo )

 

سئو داخلی به یکسری عملیات که بر روی وب سایت انجام می دهیم گفته می شود . این عملیات سئوی آن پیج شامل بهینه سازی و بهبود سرعت سایت، چگونگی محتوای سایت،Ux (User Experience Design) یا همان طراحی حرفه ای تجربه کاربری برای کاربران وب سایت وUi (User Interface  Design) طراحی و دیزاین ظاهری وب سایت می باشد. به طور کلی به تمامی عملیات های داخلی وب سایت جهت بهینه سازی از تولید محتوا گرفته تا طراحی ظاهری وب سایت که داخل سایت انجام میشود را سئو داخلی یا On Page Seo میگویند. بیشتر محققین حوزه سئو و حتی بیانیه های مختلف گوگل براین اذعان دارند که سئو داخلی یا آن پیج یک وب سایت بسیار زیاد موثر بوده به طوری که سئوی Off Page بدون سئوی داخلی عملا هیچ نتیجه و تاثیری در بهبود ارتقاء سایت و بهینه سازی آن نخواهد داشت. با بوجود آمدن الگوریتم های جدید گوگل مثل رنک برین ( Rankbrain ) و مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird) ، به  موضوع سئو داخلی توجه بسیار زیادی داشته است و تقریبا به جرات میتوان گفت تمامی سئو کاران بیشترین انرژی خود را بر روی سئوی On Page یک وب سایت باید قرار دهند البته چشم پوشی کردن از سئوی Off Page و تمرکز کردن صرف بر روی سئوی آن پیج اصلا پیشنهاد نمی شود.

 

تکنیک های موثر سئو داخلی

در سئوی داخلی وب سایت یا همان سئوی آن پیج موارد زیادی دخیل می باشد که به مهمترین آن ها در زیر اشاره میکنیم.

 

عنوان صفحه ( Page Tittle ) : عنوان صفحه مسئله بسیار مهمی در سئو داخلی است، باید هر صفحه برای خودش عنوان داشته باشد و از کلمات کلیدی که میخواهیم در سرچ آنها گوگل به ما امتیاز بدهد به درستی در تایتل یا عنوان صفحه استفاده شده باشد. به طور مثال : عنوان هایی که اینجا برای هر محتوا مشاهده میکنید.

* عنوان صفحه بهتر است بیشتر از 40 و کمتر از 61 کارکتر باشد .

 

ساختار آدرس ( Url Structure ) : برخی از کارشناسان حوزه سئو میگویند هر چه آدرس صفحه کمتر باشد بهتر است ولی این تنها عامل موثر در On Page  یا سئو داخلی نیست. اما همیشه به یاد داشته باشید ، به کار بردن کلمات کلیدی در عنوان صفحه از عوامل موثر در بهینه بودن آدرس صفحه میباشد. اگر در کنار ساختار صفحه ، عنوان نامک یا همان نام مستعار به خوبی بهینه شده باشد ، در موتور های جستجو با قدرت بیشتری مورد سنجش قرار میگرد.

 

تگ توضیحات ( Meta Description ) : تگ توضیحات بسیار برای گوگل حائز اهمیت است. به عبارتی متا دیسکریپشن یا همان تگ توضیحات دقیقا همان است که وقتی کلید واژه ای را جستجو میکنیم در زیر عنوان سایت در صفحه اول گوگل بعنوان توضیح کوتاه آن لینک ایندکس شده وب سایتمان نمایش داده می شود ولی بسیاری از کسانی که صاحب بیزینس و وبسایتی هستند برای بهتر بودن سایت خود ، از تگ توضیحات مناسب حالا به هر دلیلی استفاده نمیکنند یا کلا استفاده نمیکنند که در این حالت گوگل به صورت اتوماتیک بخشی از متن محتوا را ایندکس یا فهرست میکند درصورتی که فیلد تگ توضیحات در پنل مدیریت یک وب سایت بهترین مکان برای استفاده از کلمات کلیدی و توضیحات مختصر و مهندسی شده آن مطلب یا محصول بسیار موثراست. لازم است بدانید که در تگ های توضیحاتی باید به گوگل 150 کاراکتر راجع به صفحه مورد نظر خود بنویسید .

 

بهینه سازی و سئوی عکس

قطعا استفاده از عکس در متن بسیار به جذابتر کردن آن تاثیر میزارد،(به طور مثال همین مقاله آموزش سئو و بهینه سازی که در حال مطالعه آن هستید را ببینید) به نظرتان اگر این عکس ها در هر بخشی که بودن آن نیاز بوده گذاشته نمی شد، خود شما تمایلی پیدا میکردید تا انتها این مقاله آموزشی سئو را ببینید ؟ ولی لازم است برای بهتر عملکردن سایت ، عکس هایی که در متن استفاده میکنید را هم سئو کنید. برای نشان دادن عکس داخل جستجوگر باید ازALT و Title یا همان عنوانی حاوی کلمات کلیدی مورد نظر استفاده شود. ویژگی Title به این صورت است که وقتی ماوس روی عکس می آید متن Titleرانشان میدهد و ویژگی ALT این است که متن Alt بدون اینکه نمایش داده شود در کد های وب سایت موجود بوده و برای معرفی عکس به موتور های جستجوگر کاربرد دارد و یا حتی وقتی عکس بارگذاری نشود متن Alt تا زمان بارگزاری نشان داده خواهد شد .

* تاثیر عبارت alt به مراتب از Image Tittle بیشتر است .

 

لینک داخلی ( One Page Link )

ارتباط بین صفحه های یک وب سایت از طریق لینک سازی بر روی کلید واژه ها ، یک نکته مهم در سئوی داخلی است . این لینک ها باعث میشوند که کلید واژه های مرتبط با صفحه های مختلف سایت وقتی جستجو شود با توجه به امتیازی که گوگل به این موارد داده آن را در جایگاه مناسب خودش در صفحات گوگل نمایش می دهد ، اگر لینک به صفحه ها داده نشود عملا یک صفحه مرده را طراحی کرده اید یا بهتر است بگویم خیلی به سئوی آن صفحه اهمیتی نداده اید .

 

سئو خارجی (Off Page Seo)

 

حالا که تا جای ممکن در این مقاله آموزشی سئوی داخلی را توضیح دادیم، نوبت به سئو خارجی سایت رسیده که کاملا برعکس سئو On Page است و کاری به درون سایت ومحتوا ندارد . به روشهای سئو که خارج از سایت صورت میگیرد و یا به عبارتی ساده تر و روان تر، به دریافت بک لینک یا سیگنال از دیگر سایت ها به سایت خود را OFF Page Seo یا سئو خارجی گفته میشود. سئو خارجی یا آف پیج ، ازاهمیت زیادی برخوردار بوده و یکی از برجسته ترین بخش های آن لینک بیلدینگ ( گرفتن بک لینک معتبر و مرتبط ) و فعالیت شبکه های اجتماعی در رابطه با محتوا و ماهیت وب سایت مورد نظرمان میباشد.

سئوی خارجی کمی حساس بوده و در صورت نداشتن تخصص کافی در انجام آن حتی احتمال دارد که سایت از پنالتی گوگل در امان نباشد و از نتایج جستجو خارج شده و یا نتیجه لازم و کافی مورد نظرمان را نگیرد ؛ لازم به ذکر است اگر تمام قواعد سئو و دانش کافی در آن رعایت شود دیگر چنین نتیجه ای حاصل نمیشود و در کنار بهینه سازی One Page یک مکمل تمام عیار برای بهبود بخشیدن به رتبه لینک های وب سایت در موتور جستجوی گوگل می باشد.

 

لینک سازی خارجی یا بک لینک (  Link Building or BackLink )

بک لینک ها برای روند بهبود سایت است که باید توسط  فرد با تجربه در قالب رپورتاژ آگهی و موارد از این دست ساخته شود که به شکل های زیر از آن ها استفاده می شود.

رپورتاژ آگهی در وب سایت های مرتبط با دامین آتوریتی Domain Authority و پیج آتوریتی Page Authority بالا

لینک دایرکتوری

لینک امضا از طریق انجمن ها

ارسال ایمیل

درخواست های مختلف از یوزر با لینک های مورد نظر

وجود لینک در نظرات سایتهای مرتبط

بازنشر محتوا و یا محصولاتمان در شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام ، تویتتر ، فیس بوک و... .

 

سئوی کلاه سیاه

 

سئوی کلاه سیاه یک اصطلاح یا بهتره است بگوییم یک استراتژی که اعمال غیر قانونی ، فریبکاری و سیاه نمایی وب سایت ها که با توجه به رونمایی از بات های فوق هوشمند و قدرتمند صاحبان موتور های جستجوگری چون گوگل دیگر تائید نمیشود ، چون خلاف قوانین بهینه سازی بوده و علاوه بر تایید نشدن لطمه های جبران ناپذیری به وب سایت ها میزند.

 

چند راه خطرناک سئو کلاه سیاه :

مزرعه لینک (بک لینک های زیاد و تکراری فقط در یک وبلاگ یا وب سایت برای سایت مورد نظرمان)

گرفتن بک لینک از وب سایت های با اسپم اسکور بسیار بالا

خرید لینک ها برای ورودی بیشتر از وب سایت های بدون ارتباط با محتوای مورد نظر

کامنت های اسپم شده

صفحه پرش یا پاپ آپ ( Pop Up )

پنهان کردن متن و یکی کردن آن با پس زمینه

و موارد از این دست از تکنیک های خطرناک سئو سیاه یا BLACK Hat است .

 

سئو کلاه سفید

 

سئو کلاه سفید برعکس سئو کلاه سیاه عمل میکند وکاملا روش صحیح و قانونی گوگل و دیگر موتور های جستجوگر است.

 

روش های کاربردی سئو کلاه سفید

اولین روش ، ثبت کسب و کار در GOOGLE MY BUSINESS که امروزه بیشتر کسب و کارها راجب به آن اطلاع دارند و در آن ثبت نام کرده اند ، همچنین تمرکز روی تجربه کاری و در الویت قرار دادن نسخه موبایل ، چرا که اگر صفحه های وب سایت به صورت واکنش گرا در موبایل ها نشان داده نشود از امتیاز سایت شما کم میشود . از روش های کاربردی دیگر برنامه بازاریابی محتوای بهتر درمقایسه با رقبا و استفاده از اسکیما برای رسیدن به صدر جدول و همچنین لینک سازی که باید به شیوه صحیح انجام شود.

 

سرعت بهینه شده وب سایت چند ثانیه است ؟

وقتی از سرعت بهینه شده یک سایت صحبت میکنیم یعنی افزایش نرخ تبدیل وب سایت مورد نظر را داریم بهبود می بخشیم. شاید قابل باور نباشد اما هر 1 ثانیه لود بیشتر و تاخیر در بارگزاری یک صفحه یعنی از دست دادن 7 تا 8 درصد از نرخ تبدیل صفحات وب سایتمان .

بهترین حالت برای سرعت سایت 2 ثانیه میباشد ولی به این معنا نیست که سایت هایی که بالای دو ثانیه باز میشوند قطعا گوگل با آن ها برخورد خواهد کرد اما جزء فاکتور های مهم در سئوی صحیح و اصطلاحا بهینه سازی کلاه سفید می باشد . صفحه هایی که حجم بالایی دارند در بهترین حالت زیر 3 ثانیه باید باز شوند . سه ابزار وجود دارد که برای سنجش سرعت سایت بسیار به کار بهینه کننده وب سایت ها می آید .

 

جی تی متریکس GTmetrix.com : این ابزار هم یکی از بهترین ها میباشد که در دو تب با کاربرد ها و دیتاهای مناسب و متفاوت، سایت شما را آنالیز میکند یعنی تب Yslow score و تب page speed score که هر کدام اطلاعات دقیق و قابل توجهی در جهت بهینه سازی کد های جاوا اسکریپت ، بهینه سازی تصاویر ، بهینه سازی فایل های استایل Css وب سایت و موارد از این دست به ما میدهند.

* تجربه ها کاربران سه سرویس نامبرده حاکی از آن است که جی تی متریکس نسبت به پینگدام عملکرد دقیقتری داشته است.

 

پینگدام Pingdom.com : یکی ساده ترین ابزار های سنجش سرعت و بهینه سازی وب سایت؛ پینگدام است . روش کار این ابزار اینگونه است که ، ابتدا درباکس URL آدرس سایت را وارد میکنید و بعد از TEST FRAM گزینه سرور سوئد را انتخاب میکنید و بعد روی START TEST کلیک می کنید.

 

گوگل پیج اسپید اینسایتس Google PageSpeed Insights : یکی از دقیقترین ابزار های سنجش سرعت و بهینه سازی وب سایت ها سرویس پیج اینسایتس گوگل است که تقریبا حدود 10 سال پیش یعنی در سال 2010 در یکی از جلسات مهم گوگل رونمایی شد و تا به الان تکامل یافته تر از هر زمان دیگری است . برای استفاده از این ابزار به آدرس https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights مراجعه نمایید .

 

تاریخ : 1399.09.05
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  خدمات اینترنتی
بالا
Your IP is 54.226.222.183