ثبت ارشیا

پلمپ دفاتر

هر شخص حقیقی و حقوقی که به ثبت شرکت اقدام می کند ، پس از انجام مراحل مربوط به آن و ثبت شرکت به دفاتر پلمپ جهت ارائه و اظهار هزینه ها و درآمد های خود به دفاتر پلمپ نیاز دارد. همه شرکت های ثبت شده به داشتن دفاتر پلمپ و تکمیل آن ها موظف هستند؛ و در صورت عدم تکمیل و ارائه آن ها باعث می شوند شرکت شان علی الراس شود.

علی الراس شدن شرکت زمانی رخ می دهد که شما دفاتر پلمپ خود را به دارایی ارائه نداده اید، و به این ترتیب مسئولین مربوطه با توجه و سنجش نوع کسب و کار، موقعیت شرکت و مسائلی از این قبیل، میزان مالیات را برای تان مشخص خواهند کرد.

 

پلمپ دفاتر قانونی

 

در اینجا به بررسی علی الراس شدن با جزئیات بیشتر می پردازیم:

1 - در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه یا حساب سود و زیان واحد تجاری ارائه نشود.

2 - در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ارائه شده برای مشخص نمودن مالیات آن شرکت از سوی اداره امور مالیات و دارایی مورد تایید نباشند.

نکته ای که شاید بسیار سوال برانگیز باشد، علت نام گذاری این دفاتر به نام دفاتر پلمپ است؛ این دفاتر از این رو پلمپ نامیده می شوند که پس از ارائه به دفاتر مالیات وثبت شرکت ها پلمپ می شوند. و هر شرکت در صورتی که کارکرد داشته باشد جهت تعیین نمودن عملکرد مالیاتی خود، موظف به تکمیل و ارائه دفاتر روزنامه و پلمپ خود می باشد؛ و در صورت عدم دریافت و ارائه دفاتر یاد شده باعث علی الراس شدن شرکت خواهد شد.

و دانستن این نکته ضروری است که بدانید حتی اگر شرکت تان فعالیتی نداشته باشد، جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر سفید یا خالی از صورتحساب را به حوزه دارایی شرکت ارائه کنید.

 

دفتر روزنامه چیست ؟

 

دفتر روزنامه، دفتری است که در آن جزئیات هزینه های شرکت به همراه سود و زیان به صورت روزانه نوشته می شود. برای یادداشت هزینه های مربوط به شرکت تان در این دفتر نیاز است ابتدا حساب های بدهکار و بستانکار را از هم تشخیص دهید.

دفتر روزنامه دارای مشخصات زیر می باشد:

1 - ستون تاریخ

2 - ستون شرح

3 - ستون بدهکار و بستانکار که مبلغ آن ها را می نویسیم.

4 - در ستون عطف دفتر روزنامه، جلوی هر حساب شماره صفحه ای که در دفتر کل آن حساب مورد نظر وارد شده را می نویسیم.

 

دفتر کل چیست ؟

 

دفتر کل، دفتری است که هزینه هایی که به صورت روزانه در دفتر روزنامه وارد شده اند؛ ب صورت هفتگی در آن نوشته می شوند. و البته این هزینه ها به همراه جزئیاتی است که شامل بدهکار و بستانکار، مانده حساب و مبلغ نهایی آن و تاریخ و ستونی کوچک با عنوان عطف می باشد؛ که در آن می بایست شماره صفحه دفتر روزنامه که رویداد مالی در آن وارد شده، را بنویسیم.

 

نحوه اخذ دفاتر پلمپ

 

جهت اخذ دفاتر پلمپ و روزنامه، در پایان هر سال مالی برای سال بعد یا سال مالی جدید اقدام نمایید. و اگر دفاتر زودتر از پایان سال تمام شوند، می توانید درخواست اخذ دفاتر جدید داشته باشید .

 

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر:

1 - کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده

2 - روزنامه رسمی تاسیس

3 - روزنامه رسمی آخرین تغییرات

4 - مهر شرکت

5 - وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده شرکت، در صورتی که وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شود.

 

مراحل پلمپ دفاتر

 

مرحله اول - جهت درخواست پلمپ دفاتر تجاری، مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها می باشد؛ که نشانی آن irsherkat.ssaa.ir است ؛ که با وارد شدن به آن می بایست وارد قسمت پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی شوید . سپس اطلاعات شخص حقوقی مانند تابعیت ، شناسه ملی، شماره تلفن ثابت و کد پستی ایشان را وارد نمایید. ( همه ی پیامک های مربوط به انجام این کار به شماره همراه درج شده ارسال خواهند شد. )

 

پلمپ دفاتر

 

مرحله دوم - پس از تکمیل سامانه پلمپ دفاتر ، اوراق نهایی ( اظهارنامه و رسید پذیرش پلمپ دفاتر قانونی ) را پرینت ( چاپ ) کنید ؛ اظهارنامه شرکتها ( حقوقی ) باید توسط مدیرعامل مهر و امضا شود و اظهارنامه اشخاص حقیقی توسط متقاضی امضا گردد .

 

مرحله سوم - مدارک مرتبط را به همراه یک نسخه از رسید پذیرش و اظهارنامه ، داخل پاکت مخصوص پلمپ دفاتر قرار دهید .

 

پاکت پلمپ دفاتر

 

مرحله چهارم - روی پاکت پلمپ را همانند تصویر ذیل تکمیل نمایید و یک نسخه از رسید پذیرش را پشت پاکت الصاق نمایید . ( بهتر است رسید را با چسب نواری به طور کامل چسبانده شود )

 

پاکت پلمپ دفاتر قانونی

 

مرحله پنجم - اکنون نوبت به تحویل پاکت پلمپ دفاتر به اداره پست جمهوری اسلامی ایران می رسد ؛ بدین منظور باید به باجه های منتخب اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایید .

 

مرحله ششم - پس از دریافت رسید پستی بارکد ارسال را به اداره ثبت شرکتها و موسسات حقوقی اعلام نمایید تا پرونده در پروسه اجرایی قرار گیرد .

 

مرحله هفتم - پرونده ارسالی توسط کارشناسان بررسی میگردد و در صورت تکمیل صحیح موارد مندرج ، گزینه پرداخت در کارتابل شما فعال می شود .

 

مرحله هشتم - پرداخت مبلغ توسط کارت های بانکی عضو شتاب به صورت آنلاین صورت می پذیرد ؛ این مبلغ بر اساس میزان برگهای دفتر انتخابی تعیین و محاسبه میگردد . در زمان انتشار این مطلب ( بهمن 99 ) هزینه دفاتر 50 برگی ( پر تقاضاترین دفتر ) 88,400 تومان میباشد .

 

مرحله نهم - پس از واریز ، دفاتر شما پلمپ و تایید نهایی میگردد و سپس به اداره پست جهت تحویل به متقاضیان ارائه می شود .

 

مرحله دهم - دفاتر در اداره پست پس از تکمیل مراحل و اختصاص بارکد مرسوله به آدرس درج شده شرکت یا شخص ارسال میگردد .

 

کاربرد دفاتر پلمپ

 

شاید از خود بپرسید که دریافت و ارائه این دفاتر تجاری چه کاربرد یا مزایایی خواهد داشت؛ یا اینکه با خود بگویید شرکت ما که چندان بزرگ نیست پس دلیل اخذ و ارائه آن ها برای شما چه می تواند باشد؟ می توان در پاسخ به این سوالات گفت مهم ترین کاربرد این دفاتر به جریان افتادن امور مالی شرکت اشاره نمود. و در واقع همان گونه که قبلا گفته شد، در صورت عدم ارائه این دفاتر با جریمه های سنگینی که از سوی دارایی مشخص می شود احتمالا برای شما خوشایند نخواهد بود و در برخی موارد موجب ورشکستگی برخی شرکت ها می شود. پس اگر نمی خواهید این اتفاق برای شرکت شما رخ دهد،توصیه می کنیم تمامی قواعد و قوانین مربوط به دارایی و اداره ثبت شرکت ها را رعایت کنید که از مهم ترین آن ها می توان به اخذ و ارائه همین دفاتر پلمپ اشاره نمود؛ چون شرکت ها را از پرداخت جریمه های مالی سنگین نجات می دهد.

 

مهم ترین دلایل رد دفاتر پلمپ

بهتر است نکاتی را در خصوص رد دفاتر پلمپ بدانید تا از این واقعه جلوگیری کنید.

1 - استفاده از دفاتر سال قبل، در صورتی که از دفاتر سال قبل تان استفاده نمایید، تمام زحمات تان به هدر می رود و دفاتر پلمپ رد خواهند شد.

2 - ثبت اطلاعات غیر واقعی اعضای شرکت و یا صورت حساب های مالی، این قضیه به شدت برای دارایی و یا اداره ثبت شرکت ها مشخص است.

3 - عدم ارائه مشخصات و دفاتر پلمپ سایر شعبات شرکت، شرکت هایی که دارای شعب و یا نمایندگی ها هستند، بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشند و بدان توجه کنند.

4 - خالی بودن صفحات دفاتر پلمپ، اداره ثبت شرکت ها به این موضوع حساس هستند، پس سعی کنید تا حد امکان صفحات را خالی نزارید.

5 - پاک کردن یا از بین بردن مندرجات هم می تواند از دلایل رد دفاتر پلمپ نیز باشد؛ پس در حفظ دفاتر تجاری تان تلاش کنید تا به این دلیل ساده رد نشوند.

برای اینکه دارایی با اعتماد بیشتری به تایید دفاتر پلمپ شما بیاندیشد، بهتر است توجه داشته باشید تا تمامی فعالیت های صورت گرفته در تمام مدت یک سال گذشته را ثبت نمایید.

 

تاریخ : 1399.11.13
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  خدمات ثبتی
بالا
ثبت ارشیا
ثبت شرکت ارشیا
Your IP is 54.160.244.62