جایگاه A
آشنایی با محله

ولنجک

محله ولنجک

 

محله ولنجک

 

ولنجک ( Velenjak ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

     محله ولنجک از محله ‌های شمال تهران و بخش شمیرانات، در کوهپایه های توچال واقع شده است.نام این محله به معنای جای رها شده کوچک است. واژه ولنج به معنای محل رها شده و حرف ک به کوچکی آن اشاره دارد. این نامگذاری به این دلیل است که این محله عملا بن بست است و به کوهپایه منتهی می شود. در حدود 500 سال پیش این محله ، روستای کوچکی بود که در کنار یک چشمه و به دستور شاه عباس اول به وجود آمد. این محله از جنوب با خیابان مقدس اردبیلی، از غرب با بلوار دانشجو و از شرق با خیابان الف و بوستان ساسان هم مرز است.

 

این محله نیز مانند زعفرانیه ، راهی برای ورود به تفریحگاه توچال و تله کابین آن است. محله های هم جوار با ولنجک ، زعفرانیه ، درکه ، اوین و محمودیه هستند.

 

دانشگاه دولتی شهید بهشتی که یکی از بهترین و ممتازترین دانشگاه های ایران است ، در ضلع غربی ولنجک قرار دارد.

 

اگر قصد رفت و آمد با ناوگان حمل و نقل عمومی را دارید، برای رفتن به ولنجک تنها می توانید از اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. زیرا هیچ ایستگاه مترویی در نزدیکی این محله وجود ندارد.

اگرچه از ایستگاه متروی تجریش ، تاکسی، اتوبوس و مینی بوس برای رفتن به ولنجک وجود دارد. این منطقه جزو طرح ترافیک تهران قرار ندارد و به راحتی با وسیله نقلیه شخصی قابل دسترسی است. برای دسترسی به این محله می توان از بزرگراه چمران و چهارراه پارک وی استفاده کرد. وجود یک پمپ بنزین در بلوار دانشجو، خیال شما را از سوخت گیری در این محله راحت کرده است.

 

برای افرادی که به خرید کردن از مراکز خرید بزرگ علاقه مند هستند، ولنجک محله مناسبی است. مراکز خرید گالریا، ولنجک، توچال، خلیج فارس، هشت بهشت و فروشگاه های زنجیره ای حامی از جمله این مراکز در ولنجک هستند.

 

مراکز درمانی ولنجک بیمارستان طالقانی، بیمارستان رامتین، کلینیک و مرکز جراحی ولنجک و بیمارستان دامپزشکی البرز هستند. تعداد زیادی مطب نیز در این محله وجود دارد.

 

ولنجک دارای فضای سبز و بوستان های فراوانی است. بوستان دانشجو، تندرستی، نور، توحید، گلریزان، اقاقیا، توسکا، یاسمن و نگین از جمله پارک های موجود در این محله هستند.

 

در این محله مکان های آموزشی بسیاری قرار دارد. مدارس این محله هم دولتی و هم غیردولتی هستند. از جمله این مدارس می توان به دبستان دخترانه عدالت، راهنمایی پسرانه پیوند، راهنمایی دخترانه شهید صدوقی،راهنمایی پسرانه شهید مسعودیان،دبیرستان دخترانه خاورمنش، دبیرستان پسرانه علامه طباطبایی، مجتمع آموزشی دخترانه ضحی،مجتمع آموزشی دخترانه خرد و روشنگر اشاره کرد.

 

سفارت کشورهای ساحل عاج، الجزایر، صربستان و اوکراین در ولنجک واقع شده اند.

 

اگر به دنبال اماکن ورزشی در ولنجک هستید، مجتمع فرهنگی ورزشی سبز، پینت بال هد شات در بوستان نگین و باشگاه ورزشی یونیک و اکسیژن در این محله هستند. خانه کشتی منصور برزگر نیز در این محله قرار دارد.

 

پیتزا پرپروک، رستوران سارو، کافه باغ ولنجک، رستوران دریاباز ورستوران بین المللی لورنزو، باغ گیلاس، کافه رستوران لیا و شاندیز گالریا و رستوران بانک رفاه، از رستوران های معروف ولنجک هستند.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.22.181.209