جایگاه A
آشنایی با محله

اوین

محله اوین

 

محله اوین

 

اوین ( Evin ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

محله خوش آب و هوای اوین ، در شمال غربی تهران قرار گرفته است . این محله در همسایگی درکه ، ولنجک ، محمودیه ، کوهسار و سعادت آباد قرار دارد . تاریخچه این محله تقریبا به هزار سال پیش برمیگردد . اوین روستایی خوش آب و هوا بود که در نزیکی رودخانه و انشعابات آن واقع شده بود . شغل ساکنان این روستا ، همانند دیگر اهالی شمیرانات ، کشاورزی و باغداری بوده است. در قدیم ، باغ های بیشماری در اوین وجود داشته که اکنون هیچ اثری از آن ها باقی نمانده است ؛ وجه تسمیه نام این محله مشخص نیست.

 

مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعا در محله اوین ، از سنت های به خصوص این محله است . همه ساله افراد زیادی برای شرکت در این مراسم به این محله می آیند . حسینیه بزرگ اوین محل برگزاری این مراسم است.

 

یکی از نام هایی که پس از شنیدن نام محله اوین به ذهن می رسد ، زندان اوین است. البته که این زندان در خارج از ناحیه این محله قرار دارد.

به دلیل واقع شدن اوین در منطقه یک شهرداری تهران، این محله در محدوده زوج و فرد قرار ندارد و به راحتی با خودروی شخصی امکان پذیر است. مسیر دسترسی به این محله نیز از طریق بزرگراه یادگار امام و بزرگراه چمران است.

 

برای رفت و آمد به این منطقه از طریق حمل و نقل عمومیف می توان از اتوبوس های تندرو در بزرگراه چمران استفاده کرد. تاکسی راه دیگری برای رفتن به اوین است. تقریبا نیمی از مساحت این محله متعلق به دانشگاه شهید بهشتی تهران است. دانشکده فیزیک، دانشکده بهداشت، دانشکده علوم شیمی و نفت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشکده دندانپزشکی، درمانگاه، دانشکده الهیات، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشکده علوم ریاضی، دانشکده حقوق، دفتر آموزش کل، مسجد الزهرا و چندین خوابگاه، در این بخش از دانشگاه شهید بهشتی در محله اوین قرار دارند.

 

میدان شهید شهریاری، مهم ترین میدان محله اوین است. این میدان به خیابان درکه راه دارد که مسیر ورود به کوه درکه در شمال تهران است. درکه یکی از مسیرهای کوهنوردی تهران است که هر هفته کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌ کند. علاوه بر کوهنوردی، می توانید از رستوران های زیاد درکه نیز استفاده کنید.

 

مسجد فاطمیه و مسجد جامع اوین، تنها مساجد محله اوین هستند.

 

مدارس کمی در اوین وجود دارند. مدرسه شهید مسعودیان، دبستان پسرانه هیات امنایی پانزده خرداد، مدرسه ضیائیان و دبستان ایران زمین تنها مدارس موجود در اوین هستند. پارکینگ شمالی نمایشگاه بین المللی تهران نیز در محله اوین واقع شده است.

 

دو بوستان هشترودی و موعود در جنوب، تنها بوستان های محله اوین هستند. ورزشگاه شهدای اوین در قسمت جنوب غربی و باشگاه سوارکاری شکی در جنوب اوین، از اماکن ورزشی این محله هستند.

 

یکی از شعب شیرینی فروشی لادن نیز در بلوار دانشجو و در محله اوین قرار گرفته است.

برای رفتن به رستوران در محله اوین لیست کوچکی در اختیار شماست. رستوران برکه، پیتزا اوین، رستوران دهکده، رستوران دل مزه، شمرون کباب، قلیه سرای بوشهری، پیتزا سیب 360، کبابی دکتر کباب، کلاسیک برگر، کافه اکنون و کترینگ ولنجک اینلیست را تشکیل می دهند.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.191.195.110