جایگاه A
آشنایی با محله

درکه

محله درکه

 

محله درکه

 

درکه ( Darakeh ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

محله درکه در شمال تهران و در محدوده منطقه یک قرار گرفته است . این محله در همسایگی محله های ولنجک و اوین قرار دارد. بافت این محله بافت کاملا سنتی است و یکی از مسیرهای مهم و شناخته شده کوهنوردی در تهران است. علاوه بر آن در این محله رستوران ها و سفره خانه های زیادی برای کوهنوردان و گردشگران وجود دارد.این محله در 5 ماه از سال یخبندان است و دمای آن از 27 درجه سانتیگراد بیشتر نمی شود.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی درکه

 

درکه در دامنه کوه های شمالی تهران و در غرب شمیرانات قرار گرفته است . از معابر مهم این محله می توان به خیابان های درکه ، شهید مفیدی ، تفنگ سازان و میر اسماعیلی اشاره کرد. این محله در ارتفاع 1590 تا 3944 متری از سطح دریا قرار دارد. طول دره درکه 6 کیلومتر است.

درکه در محدوده طرح ترافیک و زوج فرد نیست . خودروهای شخصی تنها تا قسمتی از این محله اجازه ورود دارند . برای رفتن به این محله می توانید از میدان تجریش با مینی بوس و یا اتوبوس خط 218 استفاده کنید.

 

تاریخچه درکه

 

درکه نام خود را از رودخانه ای به همین نام وام گرفته است و به معنی دره کوچک است. این محله نیز در گذشته یکی از روستاهای منطقه شمیرانات بود. شغل اصلی مردم آن کشاورزی و باغداری بوده است.

 

اماکن مذهبی درکه

 

آستان مقدس امامزاده سید محمد والی مهم ترین مکان مذهبی درکه است. این امامزاده از نوادگان امام چهارم شیعیان ، امام سجاد است. قدمت مسجد جامع و حسینیه درکه نیز که از اماکن مذهبی معروف درکه هستند در حدود 600 سال تخمین زده می شود.

 

مراکز تفریحی و ورزشی درکه

 

پارک درکه ، فضای سبز این محله را تشکیل می دهند.

زمین تنیس و باشگاه ورزشی روشنگر درکه اماکن ورزشی مهم درکه هستند . ضمن آن که مسیر کوهنوردی درکه ، مقصد بسیاری از کوهنوردان تهرانی است.

رستوران بین المللی کاجو ، رستوران ایوان ، پیتزا شاوور ، جگرکی آیلار ، گافه رستوران پل ، رستوران سالاران ، کافه طوبی ، رستوران آقاخان ، رستوران آبشار تبریزی ، رستوران سنتی فرهنگف رستوران اسپیو ، رستوران خانوادگی گلنار ، رستوران صفا ، کافه نیکو ، رستوران البرز درکه ، رستوران های محله درکه هستند .

بازار میوه و تره بار درکه در جنوب این محله قرار دارد.

موزه رازها ( استاد ساعی ) نیز در محله درکه واقع شده است.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی درکه

 

مجتمع آموزشی روشنگر ، مدرسه شهدای هفتم تیر ، مدرسه غفاری و سرای محله درکه ، مراکز آموزشی و فرهنگی مهم محله درکه هستند .

 

ساختمان های مهم درکه

 

مجتمع قضائی شهید کچوئی ، تنها ساختمان مهم درکه است که در جنوبی ترین قسمت آن قرار دارد.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.137.180.32