جایگاه A
آشنایی با محله

زعفرانیه

محله زعفرانیه

 

محله زعفرانیه

 

زعفرانیه ( Zaferanieh ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

     محله زعفرانیه در قدیم ، محل استقرار تاجران زعفران بوده است. به همین دلیل زعفرانیه نام گرفته است. این محله در شمال تهران و در منطقه یک شهرداری قرار گرفته است. رودخانه ولنجک از میان این محله عبور می کند. این محله از جنوب ، با خیابان مقدس اردبیلی محصور شده است. خیابان کوهستان در شمال این محله قرار دارد. این خیابان راه ورود به مکان تفریحی و کوهستانی بام تهران است. کوهنوردان تهران، توچال را به خوبی می شناسند.

 

این منطقه کوهستانی به همراه تله کابین مشهور خود در محله زعفرانیه قرار دارد. علاقه مندان به استفاده از زیپ لاین نیز، میتوانند در توچال تفریح مورد علاقه خود را بیابند.

میدان تجریش در گوشه جنوب شرقی این محله قرار دارد و راه ورود به این محله است. خیابان الف و بوستان بزرگ ساسان در غرب این محله قرار دارند. همچنین در همسایگی غربی زعفرانیه ، دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان طالقانی قرار دارند.

 

زعفرانیه یکی از مرتفع ترین نقاط پایتخت است که از سطح دریا در حدود 1800 متر ارتفاع دارد. این محله در حدود 24445 نفر از جمعیت پایتخت نشینان را در خود جای داده است. زعفرانیه از سه بخش اسد آباد ، ولنجک و جعفر آباد تشکیل شده است.

 

در همسایگی زعفرانیه، محله های تجریش ، اوین ، حکمت ، درکه و الهیه قرار دارند.

یکی از دیدنی ترین مکان های زعفرانیه ، کاخ موزه سعد آباد است.این کاخ از آثار ملی ایران به حساب می‌ آید. این کاخ محل اقامت آخرین پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است. این کاخ دو ورودی زعفرانیه و دربند دارد. برای رفتن به کاخ سعد آباد میتوانید از خط یک متروی تهران و اتوبوس های بی آر تی و یا خودرو شخصی استفاده کنید.

 

موزه زمان ، از دیگر دیدنی های محله زعفرانیه است. این موزه 16 سال پیش تاسیس شد. ساختمان این موزه به دوران مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه قاجار بازمی گردد. در این موزه انواع ساعت های قدیمی به نمایش گذاشته شده است. کافه زمان، کافه مشهور در ساختمان این موزه قرار دارد که مکانی دنج برای گذران زمان است.

برای دسترسی به زعفرانیه از طریق حمل و نقل عمومی، میتوان از ایستگاه مترو تجریش استفاده کرد. نزدیک ترین پایانه تاکسیرانی به زعفرانیه، پایانه تاکسیرانی میدان تجریش است.

 

مراکز خرید زیادی در زعفرانیه وجود دارد که از جمله میتوان به مرکز خرید پالادیوم ، پلازا و بامیک اشاره کرد. این مراکز خرید دارای مراکز تفریحی و فودکورت نیز هستند.

سفارت خانه های زیادی در زعفرانیه وجود دارند. سفارت کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل، یمن، غنا، ژاپن و بلاروس از جمله این سفارت خانه ها هستند.

 

یکی از مراکز فرهنگی زعفرانیه، سالن آسمان فرهنگستان هنر است. سرای محله زعفرانیه نیز ، محل برگزاری دوره های فرهنگی و هنری است. باشگاه ورزشی سیمین زعفرانیه ، یکی از مکان های ورزشی این محله است.

 

از مهم ترین رستوران های این محله می توان به کافه رستوران دژاوو ، رستوران ایتالیایی جنارو ، کافه رستوران سانس ، رستوران کمالی ، کافه رستوران 77 ، رستوران کندیک ، رستوران عمو سهراب و زعفران اشاره کرد.

 

هتل بلوط ، محل اقامت خوبی برای مسافرانی است که به تهران می آیند.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.141.192.219