جایگاه A
آشنایی با محله

تجریش

محله تجریش

 

محله تجریش

 

تجریش ( Tajrish ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

     تجریش یکی از قدیمی ترین محله های تهران است که در قسمت شمال شرقی این شهر قرار گرفته است. این محله از شرق به خیابان شریعتی و از جنوب به بزرگراه های صدر و مدرس محدود می شود . تجریش همچنین در قسمت غربی به خیابان دربندی و از شمال با خیابان ولیعصر و باهنر هم مرز است.

 

این منطقه، در دامنه رشته کوه البرز و ارتفاع 1612 متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای این منطقه از تهران، نسبت به دیگر نقاط سردتر است.

نام قدیم این محله، طجرشت بوده و قدمت آن به دوران سلطان طغرل سلجوقی در حدود 1000 سال پیش باز می گردد. گویش تجریشی نیز ، یکی از گویش های فارسی-مازندرانی است که بین اهالی قدیم تجریش رواج داشته است.

 

پس از آن که تهران به عنوان پایتخت قاجار انتخاب شد، تجریش به عنوان ییلاق استفاده می شد. همچنین قنات های زیادی از جمله قنات امامزاده صالح نیز در این منطقه وجود داشت.

محله تجریش با محله های الهیه ، قیطریه ، حکمت ، زعفرانیه ، زرگنده و اختیاریه همسایه است.

 

بیمارستان اختر و بیمارستان شهدای تجریش دو مرکز درمانی مهم در تجریش هستند.

 

محله تجریش جزو طرح ترافیک تهران نیست اما برخی از بخش های آن بسیار پرترافیک و پر رفت و آمد است. بنابراین برای رفتن به آن بهتر است از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. رفت و آمد به این محله از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار آسان است. زیرا سه ایستگاه مترو صدر ، تجریش و قیطریه به آن راه دارند. ایستگاه مترو تجریش که در میدان قدس واقع شده است، یکی از زیباترین و عمیق ترین ایستگاه های تهران محسوب می شود. همچنین به دلیل هم مرز بودن با خیابان ولیعصر، می توان از اتوبوس های تندرو خط 7 نیز استفاده کرد. پایانه تاکسیرانی میدان تجریش، راه دیگر رسیدن به این محله است. کوهنوردان برای رفتن به منطقه درکه و دربند ، از پایانه مینی بوسرانی میدان تجریش استفاده می کنند.

 

میدان تجریش ، یکی از شلوغ ترین میدان های تهران است. امامزاده صالح یکی از مکان هایی است که مردم از سرتاسر تهران برای زیارت آن به میدان تجریش می آیند. همچنین مراکز خرید تندیس و قائم، از مراکز تجاری پر رفت و آمد و مهم در این میدان هستند. بازار سنتی تجریش از مکان های دیدنی این محله است. این بازار علاوه بر قدمت زیاد، به تنوع محصولات معروف است.

 

موزه موسیقی یکی دیگر از مکان های دیدنی تجریش است. دو باغ سفارت آلمان و ترکیه نیز در مرکز این محله قرار دارند. علاوه بر آن سفارت بلژیک نیز در قسمت غربی تجریش واقع شده است.

یکی از مکان های قدیمی این محله، تکیه تجریش است که در قدیم به تکیه بالا معروف بوده است. در مقابل آن تکیه پایین یعنی مسجد اعظم تجریش قرار داشته است.

 

کاخ سعد آباد دیگر مکان دیدنی در تجریش است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد.

تجریش برای رستوران و کافه گردی محل بسیار مناسبی است. از جمله رستوران های معروف آن می توان به رستوران فلورانس ، گریزل و فلوت اشاره کرد.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.118.137.243