جایگاه A
آشنایی با محله

قیطریه

محله قیطریه

 

محله قیطریه

 

قیطریه ( Qeitarieh ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

     در بخش شمیرانات در شمال شرقی تهران ، یکی از قدیمی ترین محله های تهران واقع شده است. این محله که قیطریه نام دارد ، 150 هزار نفر از جمعیت تهران را در خود جای داده است. بزرگراه صدر در جنوب این محله قرار دارد. همچنین این محله در قسمت شمال خود با بلوار صبا هم مرز است. خیابان های سلیمی ، پارس و چیذری ، در قسمت شرقی این محله قرار دارند. قیطریه همچنین از غرب با بخشی از خیابان شریعتی محصور شده است.

 

در همسایگی قیطریه ، محله های چیذر ، فرمانیه ، حکمت ، تجریش ، الهیه و اختیاریه قرار دارند.

 

در گذشته قیطریه ، یکی از زیباترین و سرسبزترین محلات تهران بود. این محله دارای باغ های زیادی بود که باعث رونق دامداری و کشاورزی در این ناحیه شده بود. در زمان قاجاریه، باغ قیطریه تفرجگاهی برای درباریان بود که در مسیر رفتن به کاخ صاحبقرانیه در فرمانیه قرار داشت . پارک قیطریه ، یکی از تفریحگاه های مهم تهران ، بخش باقیمانده از باغ قیطریه است. این قسمت در سال 1356 به شهرداری تهران اهدا شد، تا بوستانی در آن تاسیس گردد.

 

گفته می شود اقوامی که در ابتدا در این محله ساکن شدند، مردمان شهرستان بروجرد از استان لرستان بوده اند. البته در تپه های قیطریه ، اشیایی متعلق به 3500 سال پیش کشف شد که نشان داد تاریخچه سکونت در این محله بسیار قدیمی تر از چیزی است که تصور می شد. در حال حاضر، قیطریه یکی از مدرن ترین و مرفه ترین محله های تهران است.

 

ایستگاه های مترو صدر و قیطریه ، در قسمت غربی این محله ، یکی از راه های رسیدن به آن است . برای تردد به قیطریه ، با خودرو شخصی ، میتوان از طبقه دوم بزرگراه صدر استفاده کرد. مهم ترین و بزرگترین بلوار در قیطریه ، بلوار کاوه است که قسمت شمالی این منطقه را به قسمت جنوبی آن وصل می کند.

یکی از باشگاه های معروف تهران، باشگاه ورزشی بولینگ عبدو (شهید چمران) است که در قسمت جنوب غربی قیطریه و در خیابان شریعتی قرار دارد.

 

مجموعه های ورزشی بهشتی ، شهید سلیمانی و شهدای قیطریه ، از دیگر اماکن ورزشی قیطریه هستند. فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی، در خیابان طاهری در قیطریه قرار گرفته است.

 

بیمارستان رفیده ، تنها بیمارستان واقع در قیطریه است . همچنین موسسه خیریه توانبخشی معلولان ذهنی تهران نیز در این ناحیه قرار دارد.

 

از مکان های مذهبی قیطریه می توان به کلیسای قلب مقدس واتیکان اشاره کرد. مساجد مهم قیطریه نیز مسجد مفتخر ، نور و یزدیها هستند.

 

از مکان های آموزشی و مدارس مهم این محله می توان به دبیرستان فرزانگان 2 تهران اشاره کرد. دبستان دخترانه شهید بهشتی، هنرستان دخترانه آزادگان، هنرستان دخترانه علامه جعفری، دبیرستان دخترانه زهره تهرانی،دبیرستان مفید تهران و مجتمع آموزشی مصباح نیز از دیگر مدارس این محله هستند.

 

یکی از مکان های فرهنگی و آموزشی مهم در این محله، سرای محله قیطریه است . این مکان فرهنگی، محل برگزاری دوره های آموزشی و هنری است.

 

اگر شما به رستوران گردی علاقه داشته باشید ، کافه هنر آرت ، کافه رومی ، رستوران چینی اژدهای طلایی ، خانه سوشی ، دونر گاردن و برگر ذغالی انتخاب های مناسبی در محله قیطریه هستند.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.141.27.244