جایگاه A
آشنایی با محله

زرگنده

محله زرگنده

 

محله زرگنده

 

زرگنده ( Zargandeh ) در منطقه سه شهر تهران واقع شده است .

 

زرگنده، محله ای قدیمی در شمال تهران و در منطقه 3 شهرداری است . بافت این محله منظم و دارای کوچه های نسبتا باریک است . در مرکز این محله ساختمان های بلند نیز به چشم می آیند. محله های جردن ، الهیه ، امانیه ، درب دوم و حسن آباد همسایه های زرگنده هستند.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی زرگنده

 

این محله از جنوب با خیابان دستگردی ، از شمال با تونل نیایش و بزرگراه صدر ، از غرب با بزرگراه شهید مدرس و از غرب با خیابان شریعتی هم مرز است. از خیابان های مهم این محله می توان به خاقانی، عطاری مقدم، دانشگر، امامزاده، رودکی و سیما اشاره کرد.

ایستگاه مترو قلهک و ایستگاه اتوبوس ظفر راه های رفت و آمد به زرگنده با وسایل حمل و نقل عمومی هستند.

از آن جایی که زرگنده در محدوده طرح ترافیک تهران نیست، به راختی با خودروی شخصی می توان به آن جا رفت. دسترسی از طریق بزرگراه های مدرسف حقانی و خیابان شریعتی امکان پذیر است. البته این محله دارای ترافیک سنگینی است.

 

تاریخچه محله زرگنده

 

از روستاهای شمال ری که بسیار خوش آب و هوا و حاصلخیز بود ، زرگنده و حسن آباد را می توان نام برد. در ان زمان این محدوده چیزی بالغ بر 3000 نفر سکنه داشت. در سال 1334 محله شهری زرگنده بنیاد نهاده شد. از آن جا که مردم از بیم راهزنان ، طلاها و جواهرات خود را در تپه های این منطقه دفن می کردند این محله به زرگنده معروف شد.

 

اماکن مذهبی در زرگنده

 

امامزاده اسماعیل ، مسجد حضرت حمزه سید الشهدا ، مسجد امیرالمومنین، مسجد جامع قلهک ، حسینیه اوحدی ، مسجد حضرت ابوالفضل ، مسجد صاحب الزمان و مسجد امام حسن عسگری اماکن مذهبی مهم زرگنده هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی زرگنده

 

بوستان نسیم ، بوستان فاخته ، بوستان پیچک ، بوستان نونهالان ، بوستان زرگنده ، بوستان طاهر ، بوستان بنفشه و بوستان الهیه ، فضای سبز زرگنده هستند.

سینما فرهنگ و سینمای سرای محله زرگنده ، نگارخانه کاوه و موزه سرای شهید آیت الله دکتر بهشتی نیز در این محله قرار گرفته است.

باشگاه سوارکاری رام ، باشگاه فرهنگیان و کانون یوگا باشگاه تن و روان نیز، اماکن ورزشی زرگنده هستند.

کافه کارگاه ، کافه آرگو ، رستوران پلاک ، کافه رستوران عربی مدائن ، هوم برگر ، فست فود ژوبین ، رستوران کسری ، کافه چوبی ، رستوران شبهای شیراز، رستوران 77 و سفره خانه سنتی الهیه ، رستوران های واقع در زرگنده هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی زرگنده

 

دبیرستان دخترانه معلم ، هنرستان کار و دانش ابن سینا ، دبیرستان حافظ ، دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی ، دبستان دانش ، دبیرستان ارهاشم ، حوزه علمیه امام محمد تقی و سرای محله زرگنده اماکن آموزشی و فرهنگی این محله هستند.

 

بیمارستان ها و مراکز درمانی زرگنده

 

بیمارستان کودکان علی اصغر ، بیمارستان کیان ، بیمارستان دامپزشکی ققنوس ، بیمارستان و زایشگاه جواهری و درمانگاه رئوف مراکز درمانی مهم زرگنده هستند.

 

تاریخ : 1398.02.09
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.144.109.5