جایگاه A
آشنایی با محله

قلهک

محله قلهک

 

محله قلهک

 

قلهک ( Qolhak ) در منطقه سه شهر تهران واقع شده است .

 

 

در منطقه 3 شهرداری تهران و در میان محله های دروس ، احتشامیه ، درب دم ، زرگنده ، حسن آباد ، قبا و داوودیه ، محله قدیمی قلهک قرار گرفته است . ساکنان این محله از مذاهب مختلف مسلمان ، ارمنی و یهودی هستند . بافت این محله ترکیبی از ساختمن های مدرن و سنتی است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی قلهک

 

در شمال قلهک ، خیابن شهید کلاهدوز ، در جنوب آن خیابان مشکات ، در شرق آن خیابان و میدان هدایت و در غرب آن خیابان دکتر شریعتی قرار دارد. از معابر اصلی این محله می توان به خیابان های شیدائی، وارسته، یخچال و فکوریان است. این محله همچنین از شمال به باغ بزرگ سفارت بریتانیا می رسد.

ورودی یک ایستگاه مترو قلهک در این محله قرار دارد و مهم ترین راه برای رفت و آمد به این محله با وسایل حمل و نقل عمومی است. ایستگاه های اتوبوس واقع در خیابان دکتر شریعتی نیز، به این محله دسترسی دارند.

برای دسترسی به این محله با خودروی شخصی می توان از بزرگراه صدر ، خیابان نادر ، بزرگراه مدرس ، بلوار میرداماد و خیابان دکتر شریعتی استفاده کرد . ضمن آن که قلهک در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد قرار ندارد.

 

تاریخچه قلهک

 

در گذشته قلهک ، دارای رشته قنات های زیادی بوده است. یک رشته از این قنات ها همچنان در باغ سفارت بریتانیا جاری است . این قنات ، درختان چنار کهنسالی که در قلهک وجود دارند را آبیاری می کند . ساکنین این قریه شمیرانات قدیم در زمان سلسله قاجار ، به 1000 نفر می رسیده است. همچنین نخستین تماس تلفنی از شمیرانات با تهران از تلفنخانه قلهک برقرار شد. این تلفنخانه جهت تماس شاه با وزرا و درباریان راه اندازی شده بود.

در قدیم قلعه کوچکی در این محله وجود داشته و به همین دلیل نان آن را قلعهک گذاشتند . پس از گذشت زمان این نام کم کم تغییر کرده و به قلهک تبدیل شد.

 

اماکن مذهبی در قلهک

 

مهم ترین مکان مذهبی در این محله، مسجد اعظم قلهک است که در تاسوعا و عاشورا مراسم خاص بیرون آوردن نخل در آن انجام می شود . مسجد خمسه ، مسجد تهرانی و امام حسین دیگر مساجد قلهک هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی قلهک

 

بوستان فرهنگ ، بوستان محصل ، باغ موزه و پارک آب و پردیس سینما قلهک ، از مراکز تفریحی مهم قلهک هستند.

ورزشگاه شهدا ، زمین فوتبال چله راز ، باشگاه شمس ، آکادمی کیوکوشین کاراته و آکادمی فیتنس و ورزشهای هوازی زادبوم قلهک اماکن ورزشی مهم قلهک هستند.

وی کافه ، رستوران سلطان ، کافه درسا ، رستوران البرز ، کافه قلیان قمر ، طباخی وزیری ، تهیه غذای فارسی ، کافه رستوران دیاتی ، آشپزخانه رفتاری ، رستوران دالاترا ، رستوران تیرا و تهیه غذای خانگی دلمو نیز از رستوران های این محله هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی قلهک

 

کتابخانه عمومی قلهک ، دبیرستان پسرانه دانش قلهکف دانشگاه آزاد واحد علوم دارویی ، دبستان دخترانه نور ایمان ، دبیرستان حامد ، مجتمع آموزشی صالح ، مجتمع آموزشی سروش و دبستان دخترانه مفید نیز از مراکز آموزشی و فرهنگی قلهک هستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم قلهک

 

بیمارستان ایران مهر ، بیمارستان دامپزشکی الیت و مرکز درمان ناباروری ابن سینا ، در قلهک واقع شده اند.

 

تاریخ : 1398.02.09
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.189.170.17