جایگاه A
آشنایی با محله

قنات کوثر

محله قنات کوثر

 

محله قنات کوثر

 

قنات کوثر ( Qanat Kosar ) در منطقه چهار شهر تهران واقع شده است .

 

 

محله قنات کوثر، در منطقه 4 شهرداری و در محدوده شمال شرقی تهران است . این محله در همسایگی محله ‌های تهرانپارس ، مجید آباد ، ازگل ، اوقاف و قاسم آباد قرار دارد . در حدود 20000 نفر از جمعیت تهران در محله نسبتا کوچک قنات کوثر ساکن هستند . نیمی از مساحت این محله را پارک جنگلی یاس فاطمی تشکیل می دهد.

این محله از چند مجتمع مسکونی تشکیل شده است . مجتمع های مسکونی یاس ، نیلوفر ، بهاران ، لاله و گلستان از جمله این مجتمع‌ ها در قاسم آباد هستند.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی قنات کوثر

 

محله قنات کوثراز شمال با بزرگراه بابایی ، از شرق با بزرگراه باقری ، از جنوب با بزرگراه زین الدین و از غرب با خیابان حسینی و گلستان و بخشی از بزرگراه باقری ، محدود شده است. بلوارهای مطهری ، استقلال و گلستان، خیابان های مسجد و بوستان و میدان های امید ، مرکزی و قرآن ، از پر رفت و آمدترین معابر این محله هستند.

ایستگاه مترو در نزدیکی قنات کوثر وجود ندارد اما ایستگاه اتوبوس مسجد کوثر، در بلوار استقلال در مرکز این محله قرار دارد . ایستگاه اتوبوس شهرک امید در بلوار مطهری نیز ، راه دیگر دسترسی به این محله هستند.

محله قنات کوثر، در محدوده طرح ترافیک نیست و خودروهای شخصی می‌ توانند از طریق بزرگراه های زین الدین ، بابایی و شهید باقری به این محله دسترسی داشته باشند.

 

تاریخچه قنات کوثر

 

تا پیش از سال 1356 هجری خورشیدی ، زمین‌های این منطقه بیابان بود که چندین قنات از آن عبور می‌کرد . مالکیت این زمین ‌ها به جمشید مهربانی ، یکی از اربابان زرتشتی متعلق بود . او زمین‌های این منطقه را قطعه بندی کرد و به مردم فروخت . از آن زمان این محله شروع به شکل گیری کرد و به دلیل وجود قنات ها، قنات کوثر نام گرفت.

 

اماکن مذهبی در قنات کوثر

 

مسجد الکوثر و مسجد جامع شهرک امید اماکن مذهبی این محله هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی قنات کوثر

 

پیتزا تنوری غزال ، پیتزا کالیس ، فست فود سپهر ، رستوران آروند ، پیتزا برگر فیروزی ، کافه رستوران سنتی میزبان ، رستوران دن ویتو ، کافه رستوران فنو و فست فود گریل استار رستوران های مهم قنات کوثر هستند .

بوستان کوثر ، بوستان شهید چگینی ، بوستان میثاق ، پارک ارغوان و بوستان زنبق بوستان های این محله هستند.

استخر و باشگاه ورزشی شهرک امید و آکادمی اسکیت پارمیس از اماکن ورزشی قنات کوثر هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی قنات کوثر

 

مجتمع آموزشی مهر ، دبستان پسرانه رحمانعلی شعبانی ، کتابخانه شهرک امید ، دبیرستان فضیلت ، دبیرستان دخترانه مهر ، سرای محله قنات کوثر و مدرسه هدایت از مراکز آموزشی و فرهنگی مهم این محله هستند.

 

تاریخ : 1398.02.10
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.145.191.169