جایگاه A
آشنایی با محله

ازگل

محله ازگل

 

محله ازگل

 

ازگل ( Ozgol ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

ازگل محله ‌ای است در شمال شرقی تهران، در محدوه‌ منطقه یک شهرداری و در ناحیه 9 آن قرار گرفته است. این محله نیز، یکی از محله های منطقه شمیرانات است. بافت این محله ترکیب از بافت سنتی و مدرن است. اگرچه تعداد خانه های ویلایی و حیاط دار در این محله هر روز کم تر می شود.

ازگل در گذشته روستایی خوش آب و هوا بود که در دامنه توچال قرار گرفته بود. ساکنان این روستا، همانند دیگر روستاهای این منطقه، کشاورز بودند.

 

محصولات زیادی در ازگل کشت می شد که یکی از مهم ترین آن ها باقالی بود. به همین دلیل هم بود که به آن جا باقالی زار گفته می شد. ریشه نام این محله به درستی مشخص نیست. روایات زیادی از دلیل نامگذاری ازگل وجود دارد. یکی از این روایات این است که در اینجا درختان ازگیل وجود داشت و این محله ازگِل نامیده شد. روایت دیگر وجود چشمه اوزون گل در این محله و گردش نام آن در زبان ساکنان محلی است .

 

ازگل در حدود 380 هزار نفر جمعیت دارد. در شمال این محله بزرگراه ارتش ، در غرب آن بزرگراه امام علی و در جنوب آن بزرگراه بابایی قرار گرفته است . به همین دلیل دسترسی به این محله بسیار آسان است .

لویزان ، سوهانک ، محلاتی ، کوی کوثر ،  آجودانیه ، چیذر و پاسداران در همسایگی این محله قرار دارند.

 

بلوار نیروی زمینی در مرکز این محله، بزرگراه ارتش را به بزرگراه بابایی وصل کرده و مهم ترین بلوار در این محله است.

بخش بزرگی از این محله به قرارگاه فرماندهی و ستاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.  پادگان المهدی، امام رضا و جهاد خودکفایی نزاجا نیز در این محله هستند.

دانشگاه های زیادی در محله ازگل قرار گرفته اند. دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام باقر، دانشگاه علوم و فنون فارابی و دانشگاه شهید صیاد شیرازی در این محله هستند.

 

از مدارس محله ازگل می توان، دبستان دخترانه تزکیه،مدرسه راه امیرکبیر،دبستان تقوی نیا،دبیرستان پسرانه سما و مدرسه شهید تیموری را نام برد. ضمن آن که حوزه علمیه امام خمینی نیز در این محله قرار دارد.

 

مساجد ازگل نیز شامل مسجد جامع ازگل، مسجد امام رضا، مسجد حضرت مهدی و مسجد الرسول می شود.

 

هتل سه ستاره البرز در گلستان سوم، تنها هتل محله ازگل است. مجتمع تجاری الماس نیز بزرگترین مرکز خرید در ازگل است. در این محله رستوران‌ های زیادی وجود ندارد.کافه وی آی پی، قهوه خانه شمس،کافه مشرق، پیتزا ژیکان، رستوران شب زدگان،رستوران سید مهدی،فودکورت مجتمع تجاری الماس، فست فود بامزی، خانه پاستا، کافه نیلی وفست فود غزال در ازگل قرار دارند. شیرینی فروشی معروف لاریسا نیز در مجتمع تجاری الماس قرار دارد.

 

از بوستان های ازگل میتوان به بوستان کامران و بوستان ازگل اشاره کرد. دو باغ گل ایرانی و ازگل نیز در این محله هستند.

دو مجموعه ورزشی شهدای ازگل و مجموعه ورزشی اطلس، از مهم ترین مکان های ورزشی با مساحت زیاد در ازگل هستند.

در ازگل اماکن درمانی کمی وجود دارد و فقط چند درمانگاه کوچک در این محله هست.

 

تاریخ : 1398.02.07
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.223.32.230