جایگاه A
آشنایی با محله

کوی نصر

محله کوی نصر

 

محله کوی نصر

 

کوی نصر ( Kuy Nasr ) در منطقه دو شهر تهران واقع شده است .

 

 

در محدوده مرکزی و در منطقه 2 شهرداری ، محله ای پر امکانات و مشهور به نام کوی نصر ( گیشا ) قرار گرفته است . این محله در همسایگی تهران ویلا ، شهرآرا ، پاتریس لومومبا ، شریعتی ، امیر آباد ، شهرک والفجر ، شهرک غرب و شهرک آزمایش قرار دارد . کوی نصر ، محله ای با بافت مدرن است . برج میلاد که یکی از نمادهای شهر تهران است ، در این محله قرار گرفته است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی کوی نصر

 

کوی نصر از شمال با بزرگراه شهید همت ، از شرق با بزرگراه چمران ، از جنوب با بزرگراه جلال آل احمد و از غرب با بزرگراه شیخ فضل الله نوری هم مرز است.

ایستگاه های مترو دانشگاه تربیت مدرس ، برج میلاد و شهرک آزمایش ، مهم ترین دسترسی به محله کوی نصر هستند.  تاکسی و اتوبوس نیز برای رفتن به این محله در دسترس هستند.

محله کوی نصر در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد قرار ندارد و به دلیل قرار گرفتن در میان چهار بزرگراه ، دسترسی بسیار مناسبی برای وسایل نقلیه شخصی دارد . اما این محله نیز مانند بیشتر نقاط تهران ، عموما دارای ترافیک سنگینی است.

از معابر مهم کوی نصر می توان به بلوارهای گیشا ، فروزانفر و فاضل شرقی ، میدان آرش و خیابان های بلوچستان و ناظریان قمی اشاره کرد.

 

تاریخچه محله کوی نصر

 

در زمان پهلوی ، زمین های این منطقه بایر و محل تمرین تیراندازی سربازان پادگان جمشید و میدان تیر ارتش بود . در زمان رضاشاه ، اراضی این منطقه جزو املاک حکومتی محسوب می شد . در دهه 1330 شمسی ، آقایان کی نژاد و شاپوریان شرکتی عمرانی به نام کی شا در این منطقه تاسیس کردند . این دو زمین های این منطقه را خریدند و در آن ساخت و ساز انجام دادند . نام این محله نیز به تدریج از کی شا به گیشا تغییر پیدا کرد . اگرچه در حال حاضر نام این محله کوی نصر است ، اما مردم بیشتر آن را با نام گیشا می شناسند.

 

اماکن مذهبی کوی نصر

 

مسجد ابوالفضل العباس، مسجد گفتگو و مسجد جعفری اماکن مذهبی محله کوی نصر هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی کوی نصر

 

بوستان گفتگو و بوستان ورزش بوستان های‌ محله کوی نصر است .

سالن ورزشی شهدا و مجموعه ورزشی فاطمه الزهرا ، اماکن ورزشی مهم کوی نصر هستند .

چلو کباب جوان ، عطاویچ گیشا ، طباخی نصر ، کافه پستو ، رستوران مزه کباب گیشا ، امیر شکلات ، فست فود سفیر ، فست فود سیتی برگر ، فست فود شیلا و فست فود ایتالیایی اسکاردین از رستوران های محله کوی نصر هستند.

پاساژ نصر ، بازار نصر تهران دو مرکز تجاری مهم کوی نصر هستند.

برج میلاد با امکاناتی نظیر مرکز همایش، رستوران و دلفیناریوم یکی از مهم ترین مراکز تفریحی در کوی نصر است.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی کوی نصر

 

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران ، دبیرستان پسرانه قدس ، دبستان پسرانه مشاهیر آینده ، دانشگاه پیام نور ، دبیرستان دخترانه سجاد ، دبیرستان دخترانه تخته سیاه و مجتمع آموزش ناشنوایان نیمروز مراکز آموزشی و فرهنگی در کوی نصرهستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم محله کوی نصر

 

بیمارستان میلاد تهران ، درمانگاه شبانه روزی گیشا و سازمان انتقال خون ایران مراکز درمانی مهم کوی نصر تهران است.

 

تاریخ : 1398.02.09
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.19.56.45