جایگاه A
آشنایی با محله

امیرآباد

محله امیرآباد

 

محله امیرآباد

 

امیرآباد ( Amirabad ) در منطقه شش شهر تهران واقع شده است .

 

 

در محدوده منطقه 6 از شهرداری تهران ، محله با سابقه امیرآباد قرار دارد . این محله در همسایگی محلات قزل قلعه ، شریعتی ، گیشا ، شهرک والفجر ، توانیر و یوسف آباد قرار دارد . امیرآباد یکی از محله های فرهنگی شهر تهران است که دانشگاه ها و مراکز آموزشی را در خود جای داده است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی امیرآباد

 

امیر آباد تهران از شمال با بزرگراه حکیم ، از غرب با بزرگراه چمران ، از جنوب با بزرگراه جلال آل احمد و از شرق با خیابان کارگر شمالی و بزرگراه کردستان مرزبندی شده است . بلوار آزادگان مهم ترین بلوار این محله است.

ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس ، در جنوب غربی این محله قرار دارد . تاکسی راه دیگر دسترسی به امیرآباد است.

امیر آباد تهران ، در محدوده طرح زوج و فرد است . بنابراین لازم است پیش از رفتن به این محله با خودروی شخصی ، این مورد را در نظر بگیرید.

 

تاریخچه امیرآباد

 

میرزا تقی خان امیرکبیر ، علاوه بر بسیاری از خدماتی که انجام داد ، امیرآباد را نیز بنا نهاد . از آن جا که امیر آباد در نزدیکی شهر قرار داشت ، محل تفریح ناصرالدین شاه قاجار بود . در یکی از این سفرها ، ناصرالدین شاه دستور ساخت قزل قلعه را داد که بعدها در اختیار ساواک قرار گرفت ؛ پس از انقلاب این مکان به طور کلی تخریب شد.

بین سال های 1320 تا 1324 ، این محل در اختیار نظامیان آمریکایی قرار داده شد.    

 

اماکن مذهبی در امیرآباد

 

مسجد النبی ، مسجد کوی دانشگاه و مسجد چهارده معصوم اماکن مذهبی محله امیر آباد هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی امیرآباد

 

بوستان رفتگر ، بوستان بنفشه ، بوستان یادمان سبز ، بوستان دبستان ، بوستان آرام ، بوستان حکیم و بوستان باران ، فضای سبز محله امیرآباد هستند . مجتمع فرهنگی ورزشی آفتاب ، مجموعه ورزشی سرپوشیده ستاد آجا و مجموعه ورزشی میلاد در این محله قرار دارند.

رستوران دورچین ، فست فود گریل 17 ، فست فود عطاویچ ، کافه کوکی ، کترینگ صدر تهران و رستوران باشگاه انرژی اتمی از معدود رستوران های محله امیر آباد هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی امیرآباد

 

بیشتر مساحت محله امیرآباد تهران ، متعلق به دانشگاه تهران است . دانشکده فنی دانشگاه تهران در جنوب و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در شمال این محله قرار دارند . خوابگاه های کوی دانشگاه و موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران نیز در این محله هستند.

کتابخانه انرژی اتمی ، دبیرستان دخترانه انرژی اتمی ، دبیرستان دخترانه فرزانگان 6 ، دبستان پسرانه بشارت موعود ، دبیرستان دوره دوم انرژی مثبت و دبیرستان سرای علم مبتکران از دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی محله امیرآباد هستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم امیرآباد

 

بخش بزرگ دیگری از مساحت امیرآباد متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران است . سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران و شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران ، دیگر ساختمان های مهم امیرآباد هستند.

کلینیک تخصصی درد آسا ، در جنوب غربی این محله قرار گرفته است.

 

تاریخ : 1398.02.11
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.118.140.108