جایگاه A
آشنایی با محله

فرحزاد

محله فرحزاد

 

محله فرحزاد

 

فرحزاد ( Farahzad ) در منطقه دو شهر تهران واقع شده است .

 

یکی از خوش آب و هواترین محله های منطقه 2 در تهران ، محله فرحزاد است که در گذشته به عنوان یکی از روستاهای ییلاقی شناخته شده بود. این محله در حال حاضر نیز یکی از تفریحگاه های مهم اهالی تهران و دارای باغ رستوران های فراوانی است . وجود دره سرسبز و رودخانه فرحزاد ، آب و هوای این محله را بسیار مطبوع و فرح بخش کرده است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی فرحزاد

 

این محله از شمال به دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز می رسد. اطراف این محله خیابان ایثارگران از شرق و بزرگراه یادگار امام در جنوب قرار دارند. میدان اصلی این محله ، میدان فرحزاد و خیابان های مهم آن آبشار و فرحزادی هستند. این محله از لحاظ دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی ضعیف است و تنها به چند ایستگاه اتوبوس محدود می شود. برای رفت و آمد به فرحزاد بهتر است تا از خودروی شخصی و از مسیر بزرگراه یادگار امام استفاده کنید. از آن جایی که فرحزاد با محله چهاردیواری و پونک همسایه است، از تاکسی ها و اتوبوس های منتهی به این مسیرها نیز، می توانید به فرحزاد برسید. محله های آسمان ، پرواز ، شهرک غرب و شهرک نفت از دیگر همسایه های فرحزاد هستند.

 

تاریخچه فرحزاد

 

وجه تسمیه نام این محله ، به درستی مشخص نیست و برخی آن را به دلیل آب و هوای فرح بخش آن می دانند. روستای فرحزاد در گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر امامزاده داوود ، رونق پیدا کرد و به مرور زمان به عنوان یکی از محله های تهران شناخته شد.

 

اماکن مذهبی فرحزاد

 

امام زاده صالح بن زین العابدین ، در سال 986 قمری در فرحزاد بنا شد و به عنوان پسر امام سجاد شناخته می شود . امامزاده ابوطالب نیز در زمان فتحعلی شاه در این محله بنیان گذاشته شد.

حسینیه قوچانی ها ، مسجد امام سجاد ، حسینیه بزرگ فرحزاد ، مسجد جامع امام خمینی ، مسجد خلخالی ها و مسجد میرزا آقا ، دیگر اماکن مذهبی و زیارتی این محله هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی فرحزاد

 

رستوران کنعان ، رستوران شکوفه ، باغچه آلاچیق ، باغ رستوران شالیزار ، رستوران بیستون ، رستوران پالیز ، باغ رستوران طهرون ، رستوران کوهستان ، رستوران باغ تهران ، باغچه خانوادگی دشت بهشت ، کافه رستوران بین المللی کاوالی ، باغچه خانوادگی حسین، باغچه خانوادگی آبشار ، سفره خانه تخت جمشید، سفره خانه رضا ، باغچه رستوران بهشت ، کافه رستوران مروارید ، باغچه رستوران حجت ، رستوران سنتی کنعان ، کافه رستوران شاندیز و سفره خانه سنتی عبدالرزاق ، تنها بخشی از رستوران های این منطقه است.

یکی از تفریحگاه های مهم فرحزاد مجموعه آبشار تهران است که توسط شهرداری تهران تاسیس شده است. از دیگر بوستان های این محله می توان به بوستان پانزده خرداد ، بوستان گلریز و بوستان گلپاد اشاره کرد.

مجموعه فرهنگی ورزشی شهدای فرحزاد به عنوان مهم ترین مکان ورزشی در این محله و دارای زمین فوتبال است.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی فرحزاد

 

کتابخانه عمومی 15 خرداد ، دبیرستان نمونه دولتی 9 دی ، دبستان سلیمی جهرمی ، مدرسه سمیه و سرای محله فرحزاد از اماکن آموزشی و فرهنگی فرحزاد هستند.

 

 

تاریخ : 1398.02.09
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.219.63.90