جایگاه A
آشنایی با محله

گلابدره

محله گلابدره

 

محله گلابدره

 

گلابدره ( Golabdareh ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

در شمال شرقی شهر تهران و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز، محله خوش آب و هوای گلابدره قرار گرفته است؛ محله ای که از جنوب با امامزاده قاسم ، از شرق با جماران و نخجوان و از غرب با دربند همسایه است . رودخانه گلابدره در غرب این محلهف زیبایی های این منطقه را چند برابر کرده است.

 

احتمالا تاسیس این محله ، که در قدیم روستا بوده ، به زمان قاجار برمی گردد. گلابدره نیز ، همانند دیگر محله ها و روستاهای منطقه شمیرانات، به دلیل خوش آب و هوا و سرسبز بودن، به عنوان ییلاق شاهان قاجار استفاده می شد. نام این محله در ابتدا گرگ دره بود؛ زیرا گرگ های زیادی در آن وجود داشتند. اما پس از آن که این مکان پر از باغ های میوه و علی الخصوص درختان سیب گلاب شد، گلابدره نامیده شد. 

 

این محله به کوچه های باریک و پرپیچ و خم معروف است. گلابدره ترکیبی از بافت روستایی با آپارتمان‌ هاست. اهالی این محله را بومیان شمیران و مهاجران تشکیل می دهند.

 

مسیر کوهنوردی گلابدره به کلک چال یکی از زیباترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است. کوهنوردان تهرانی به خوبی با این منطقه آشنا هستند و هر جمعه خود را به این مسیر زیبا می رسانند. چنانچه با خودروی شخصی به این منطقه بروید، می توانید از پارکینگ عمومی گلابدره استفاده کنید.

تنها مسیر هموار دسترسی به گلابدره، همان خیابان گلابدره است. برای رفتن به این منطقه از طریق حمل و نقل عمومی هیچ اتوبوس یا مترویی وجود ندارد. تنها راه استفاده از تاکسی هایی است که از میدان تجریش به میدان آبک گلابدره وجود دارند.

 

مراکز درمانی در گلابدره ، درمانگاه حضرت حجت، پایگاه سلامت گلابدره و چند مطب خصوصی است. نزدیکترین بیمارستانی که به این محله وجود دارد، بیمارستان شهدای تجریش است.

 

گلابدره از مراکز آموزشی تهی است و به دلیل صعب العبور و کوهستانی بودن، رفت و آمد به مدارس خوب منطقه برای ساکنین آن دشوار است. تنها مرکز آموزشی و فرهنگی در گلابدره ، سرای محله گلابدره است.

 

بوستان بزرگ گلابدره در غرب این محله قرار گرفته است. این بوستان به سورتمه دربند منتهی می شود. سینما پرواز در مرکز این بوستان قرار گرفته است . گلابدره بوستان دیگری به نام بوستان سبلان نیز دارد.

 

مسجد جامع قمربنی هاشم و مسجد سیدالشهدا دو مسجد مهم گلابدره هستند. مسجد حر، مسجد امام موسی بن جعفر و مسجد امام جعفر صادق نیز در گلابدره واقع شده اند. حسینیه قمربنی هاشم گلابدره و حسینیه علی ابن ابی طالب نیز محل برگزاری مراسم ویژه ای در روزهای تاسوعا و عاشورا است.

 

در این محله پاساژ یا مرکز خریدی وجود ندارد. تنها چند هایپر مارکت و میدان میوه و تره بار در گلابدره وجود دارد. اما به دلیل نزدیکی به میدان تجریش، ساکنین این منطقه مشکلی برای دسترسی به مراکز خرید بزرگ ندارند.

 

کافه رست، کترینگ وحید کباب چی، فست فود پاینان، فست فود آدلی، قهوه خانه گلابدره، کافه مافه، کافه طاهر آذربایجان، صفا کافه آذربایجان، سفره خانه دل کوه ، چایخانه مجید دایی ، جگر سرای بام بوکان ، آشپزخانه راستگو و شمرون فود ، از رستوران های گلابدره هستند.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.145.60.166