جایگاه A
آشنایی با محله

جماران

محله جماران

 

محله جماران

 

جماران ( Jamaran ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

 

جماران محله ای نام آشنا در منطقه 1 شهرداری و در شمال شرقی تهران است . به سبب سکونت آیت الله خمینی در این محله ، جماران شهرت بسیاری پیدا کرد به طوری که کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشد . نیاوران ، دزاشیب ، گلابدره و امامزاده قاسم همسایه های این محله هستند . جماران نیز همانند مابقی محله های بخش شمیرانات ، از آب و هوای مطلوبی برخوردار است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی جماران

 

جمارن از شمال با پارک جمشیدیه ، از شرق با خیابان های امیدوار و فیضیه ، از جنوب با خیابان باهنر و از غرب با خیابان های صادقی قمی و کوهستان محدود شده است . از معابر مهم این محله می توان به خیابان های جماران ، یاسر ، هاشمی ، امیدوار و منایی اشاره کرد.

ایستگاه های اتوبوس سه راه یاسر و جوزستان در خیابان باهنر ،تنها راه دسترسی از طریق حمل و نقل عمومی به جماران است.

جماران در محدوده طرح ترافیک و زوج فرد نیست و اما به دلیل ترافیک سنگین خیابان باهنر ، دسترسی چندان مناسبی از طریق خودروهای شخصی ندارد.

 

تاریخچه جماران

 

شهرت جماران به دلیل سکونت آیت الله خمینی در این محله بیشتر شد. اما پیش از آن نام جماران در کتب تاریخی قرن سوم نیز آورده شده است. وجه تسمیه نام این محله چندین روایت دارد. یکی از این روایات این است که به دلیل داشتن مارها و مارگیران زیاد در این منطقه ، به آن جماران به معنی جمع ماران گفته می شد . روایت دیگر وام گرفتن نام این محله از جمهران ری که امامزاده ادریس در آن قرار گرفته است .

 

اماکن مذهبی جماران

 

حسینیه جماران ، مسجد جامع جماران ، تکیه پایین و مسجد جامع حصارک شمیران ، اماکن مذهبی معروف جماران هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی جماران

 

بوستان باهنر ، بوستان فیضیه و بوستان بزرگ جمشیدیه فضای سبز این محله را تشکیل می دهند.

مجموعه ورزشی خانه زندگی ، مجتمع فرهنگی ورزشی دومان و زورخانه جماران اماکن ورزشی مهم جماران هستند.

رستوران آروگولا ، رستوران دهه شصت ، کافه سایه ، گاراژ برگر ، کافه خیمه ، کافه رستوران خوان باشی ، سفره خانه سنتی عقیق ، کافه رستوران گاردن هوس و رستوران مرشد باهنر رستوران های محله جماران هستند.

مرکز خرید سعید وجم سنتر مراکز خرید مشهور محله جمارانتهران هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی جماران

 

مجتمع آموزشی دانا ، مجتمع آموزشی بین المللی حکیم ، دبیرستان دخترانه کوشش ، مدرسه دهخدا ، فرهنگسرای اما ، هنرستان کار و دانش یادگار امام و مدرسه تربیت اسلامی فیض ، مراکز آموزشی و فرهنگی مهم محله جماران هستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم جماران

 

موسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینی در نزدیکی خانه امام در جماران قرار گرفته است.

درمانگاه شبانه روزی شهرداری منطقه 1 ، بیمارستان فوق تخصصی قلب بقیه الله جماران و کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه مهم ترین مراکز درمانی در جماران هستند.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.17.128.129