جایگاه A
آشنایی با محله

ولیعصر

ولیعصر

 

محله ولیعصر

 

ولیعصر ( Valiasr ) در منطقه شش شهر تهران واقع شده است .

 

 

محله ولیعصر،در محدوده منطقه 6 شهرداری تهران و در همسایگی محله های بهجت آباد ، نجات اللهی ، کشاورز و انقلاب قرار دارد . میدان ولیعصر و خیابان ولیعصر ، از پر رفت و آمدترین و شلوغ ترین معابر موجود در شهر تهران است که در این محله قرار دارد.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی ولیعصر

 

محله ولیعصر تهران از شمال با بلوارهای کشاورز و کریمخان ، از شرق با خیابان حافظ ، از جنوب با خیابان انقلاب و از غرب با خیابان فلسطین ، محدود شده است . خیابان طالقانی نیز از مرکز این محله عبور کرده و با خیابان ولیعصر تقاطع دارد.

ایستگاه مترو میدان ولیعصر ، در شمال شرقی محله ولیعصر ، مهم ترین راه دسترسی به این محله است . بسیاری از ایستگاه های تاکسی به سراسر تهران نیز در میدان ولیعصر وجود دارد . ایستگاه مترو تئاتر شهر نیز در جنوب این محله و در چهار راه ولیعصر قرار دارد . اتوبوس های تندرو خیابان انقلاب و خیابان ولیعصر راه دیگر دسترسی به محله ولیعصر است.

محله ولیعصر تهران ، به دلیل اینکه شامل محدوده طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد می شود ، به سادگی برای خودروهای شخصی قابل دسترس نیست.

 

تاریخچه ولیعصر

 

میدان ولیعصر تهران ، پیش از انقلاب میدان ولیعهد و خیابان ولیعصر خیابان یا جاده پهلوی نام داشت . احداث خیابان بزرگ ولیعصر به دستور رضا شاه پهلوی ، به سال 1300 باز می گردد. از ان جایی که چنار با آب و هوای تهران سازگار بود ، اطراف این خیابان را درخت چنار کاشتند. در گذشته در حدود 60 هزار درخت در اطراف خیابان ولیعصر وجود داشت که امروز تنها 8 هزار عدد از آن ها باقی مانده است. این خیابان بلندترین خیابان خاورمیانه و به طول 18 کیلومتر است که جنوب تهران را به شمال آن متصل می کند.

 

اماکن مذهبی در ولیعصر

 

مسجد حضرت ولیعصر و مسجد امام محمد باقر اماکن مذهبی ولیعصر هستند.

 

مراکز تفریحی و خرید ولیعصر

 

کافه کتاب 27 ، کافه لاوندر ، سفره خانه سنتی گندمزار ، رستوران ضامن ، کافه ریباز ، رستوران مدیا ، رستوران کلبه فرشاد ، رستوران کوچینی ، رستوران کترینگ ملل ، رستوران هندی مهاراجا ، فست فود درویش ، کافه کتاب لحظه ، رستوران بزرگمهر ، کافه رادیو و کافه گودو از رستوران های محله ولیعصر هستند.

موزه هنرهای معاصر فلسطین ، سینما فلسطین ، سینما قدس ، سینما رادیو سیتی ، سینما تئاتر قیام ، از دیگر مراکز تفریحی و فرهنگی در محله ولیعصر هستند.

مرکز کامپیوتر ایران ، مجتمع تجاری خوارزمی ، مجتمع تجاری تخت جمشید و پاساژ پارسیان مهم ترین مراکز خرید ولیعصر هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی ولیعصر

 

دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی ، کتابخانه حکمت و فلسفه ، دبیرستان شاهد مبشر ، سازمان فرهنگی و هنری اوج ، مجتمع آموزشی کیش مهر ، فرهنگستان هنر و هنرستان جابرابن حیان ، از مراکز آموزشی و فرهنگی ولیعصر هستند.

دانشگاه امیر کبیر یا پلی تکنیک ، دانشگاه هنر تهران پردیس ولیعصر و دبیرستان ماندگار البرز ، از مهم ترین مراکز آموزشی شهر تهران ، در محله ولیعصر قرار دارند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم ولیعصر

 

بیمارستان فیروزگر ، بیمارستان صدر و بیمارستان کودکان تهران مراکز درمانی این محله هستند.

سفارت فلسطین ، سفارت عراق ، وزارت دادگستری ، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نفت ساختمان های مهم ولیعصر هستند.

 

تاریخ : 1398.02.11
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.227.24.209