جایگاه A
آشنایی با محله

ونک

محله ونک

 

محله ونک

 

ونک ( Vanak ) در منطقه سه شهر تهران واقع شده است .

 

 

در اطراف میدان ونک ، در منطقه 3 شهرداری تهران ، محله‌ ای به همین نام قرار گرفته است . ونک یکی از قدیمی ترن محله های تهران بوده و در خارج از محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی ونک

 

در شمال این محله ، تقاطع بزرگراه های یادگار امام و چمران قرار دارد . ونک از جنوب به بزرگراه همت محدود شده است . بزرگراه چمران در غرب و خیابان های سئول ، ونک و ولیعصر در شرق مرزهای این محله هستند. از میادین مهم این محله می توان به میدان شیخ بهائی و ونک اشاره کرد.

این محله یکی از بهترین ها در دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی است. پایانه تاکسیرانی میدان ونک، به تمامی نقاط تهران دسترسی ایجاد کرده است. دو ایستگاه مترو شهید حقانی و شهید همت به این محله دسترسی دارند. از آن جا که بخشی از خیابان ولیعصر در ونک قرار گرفته است، اتوبوس های تندرو دیگر راه رفت و آمد به این محله هستند.

برای دسترسی با وسایل نقلیه شخصی نیز ونک دسترسی بسیار خوبی دارد، زیرا به وسیله مهم ترین  بزرگراه های تهران احاطه شده است.

 

تاریخچه ونک

 

نام این محله از دو بخش تشکیل شده است. ون به معنی درخت و ک برای کوچک کردن آن آورده شده است. بنابراین ونک به معنای درخت کوچک است. ده ونک در زمان قدیم یکی از خوش آب و هواترین مناطق ری باستان بود که در زمان قاجار توسط میرزا حسن خان مستوفی الممالک تصرف شد. پس از او این زمین ها و قنوات به مردم بازگردانده شده و به تدریج محله ونک گسترش پیدا کرد. ده ونک یکی از مکان هایی است که بافت قدیمی خود را حفظ کرده و همچنان باغ های فراوانی دارد.

 

اماکن مذهبی در ونک

 

امامزاده قاضی الصابر از نوادگان امام چهارم شیعیان و گورستانی با قدمت چند صد ساله ، در بخش ده ونک قرار دارند . مسجد جامع ده ونک و حسینیه اباعبدالله الحسین نیز در محله ونک قرار گرفته اند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی ونک

 

بوستان های خوارزمی ، عرفی شیرازی ، باغ ایرانی ، بوستان سئول ، شاد و امداد غربی مهم ترین فضای سبز ونک را تشکیل داده اند.

هتل های نیلو ، هتل آپارتمان ونک ، تاویژ ، تاج محل و ملاصدرا ، ونک را به یکی از مناسب ترین محله ها برای پذیرایی از مسافران تبدیل کرده است.

رستوران حاج فرخ ، رستوران سنتی ترمه ، رستوران طریقت نو ، رستوران ایتالیایی ریودو ، طباخی کاج و سفره خانه سنتی ملاصدرا ، رستوران های مهم ونک هستند.

باشگاه تیر اندازی سئول ، سالن والیبال شهرداری و زمین چمن امداد اماکن ورزشی ونک هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی ونک

 

دانشگاه های الزهرا ، خاتم ، علوم پزشکی بقیه الله ، دبستان های دخترانه یزدان مهر و فرشتگان برتر ، دبستان پسرانه کمیل ، دبیرستان دخترانه معرفت و مجتمع آموزشی روزبه اماکن آموزشی مهم ونک هستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم ونک

 

بیمارستان بزرگ بقیه الله، مهم ترین مرکز درمانی ونک است.

از ساختمان های مهم این محله می توان به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ، باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس ، سفارت کره جنوبی ، دیوان محاسبات کشور ، معونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سفارت بنگلادش اشاره کرد.

 

تاریخ : 1398.02.09
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.117.188.64