جایگاه A

جایگاه های خالی شغل رزیدنت

دکتر رشید حیدری‌مقدم سه شنبه ۱۹ آذر در آیین افتتاحیه بیستمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا و تجلیل از پژوهشگران برتر این جشنواره، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۹۷ حدود ۱۰۰۰ طرح تحقیقاتی مصوب داشت که ۶۰۰ مقاله از آن استخراج شد و ۱۲ ثبت اختراع داشتیم.

آندیالند

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰۰ جلد کتاب برای کتابخانه دانشگاه تهیه شده است، خاطرنشان کرد: ۲۰ مرکز تحقیقاتی که در دانشگاه وجود دارد، اقدامات خوب و تحقیقات مؤثری ارائه داده‌اند و ۱۴ مجله در این مجموعه در حال انتشار است که همه نشان از پویایی سیستم تحقیقات و فناوری دانشگاه دارد.

حیدری مقدم با اشاره به طرح‌های ارائه شده در حوزه صنعت بیان کرد: از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه تقاضا دارم این تعداد را حداقل به دو برابر افزایش دهند که در این صورت دست کم سه میلیارد تومان آورده برای دانشگاه حاصل خواهد شد.

وی افزود: اثربخش بودن ما در این جامعه باید الگو و سرمشق کارمان باشد و ادای دینی باشد به کسانی که خون خود را فدای این انقلاب و جامعه کردند بر این اساس تولید ثروت و کارآفرینی از بستر دانشگاه در مسیر اعتلای کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: در جلسه‌ای ماه گذشته وزارتخانه اعلام شد ۶۴۰ جایگاه در شغل رزیدنت در سراسر کشور خالی است و این در حالیست که گرایش به برخی رشته‌های تحصیلی اشباع شده‌ بنابراین در بررسی نیازهای شغلی کشور و ایجاد موازنه با فضای تحصیلی باید تغییر نگرش صورت گیرد.

وی تأکید کرد: به علت شرایط خاص کشور باید نگاه خود را تغییر دهیم چرا که اگر با ابزار و نگاهی که گام اول انقلاب را سپری کردیم، در این مسیر ادامه دهیم قطعاً با چالش مواجه خواهیم بود و سرمنشأ این واقعیت، آن است که فرد، جامعه یا حکومتی که پویایی نداشته باشد، محکوم به فنا خواهد بود.

حیدری مقدم یادآور شد: زمانه جنگ‌های فیزیکی به پایان رسیده و با حوزه آی‌تی می‌توان حتی امنیت یا جنگ را در کشورها مدیریت کرد، همانطور که می‌بینیم یک حمله سایبری یک هفته برق کشور ونزوئلا را مختل و این کشور را دچار مشکل کرد که این به علت همان تغییر رویکردهاست.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بودجه سال ۱۴۰۰ اتکا به منابع نفتی کمتر لحاظ شده‌است، گفت: عبور از اقتصاد تک‌محصولی که ضرورت توسعه کشور است، نیازمند تقویت دیگر بخش‌های اقتصادی و تولید ثروت است.

حیدری‌مقدم همچنین متذکر شد: طی سال‌های نه چندان دور تعداد زیادی از مؤسسات آموزش عالی تعطیل می‌شوند و با توجه به کاهش آمار ازدواج و باروری در نسل‌های آینده دانشجو به معنای امروز خود وجود ندارد به همین علت ناچار هستیم ایده‌ها را به ثروت تبدیل کنیم و انفکاک بین دانشگاه و صنعت را از میان برداریم.

وی با طرح این پرسش که دانشگاه با این گستردگی وظایف چه جایگاهی در تصمیم گیری‌های کشور دارد؟ تصریح کرد: پرت منابع در بخش کشاورزی بسیار بالاست و این یکی از نقاطی است که دانشگاه می‌تواند با تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی مانع هدررفت منابع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: حوادث ترافیکی طی ۱۰ سال معادل هشت سال دفاع مقدس جان هموطنان ما را گرفته‌است و این می‌تواند از دیگر نقاطی باشد که ضرورت ورود دانشگاه در برنامه‌های عملیاتی کشور را محرز کند.

وی با تأکید بر اینکه تحقیقاتی که نتواند بخشی از دغدغه‌های جامعه را رفع کند در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد، گفت: ما باید در دانشگاه علوم پزشکی دغدغه سلامت جامعه را داشته باشیم و از مشکلات این حوزه بکاهیم که یکی از مسائل مورد ابتلا در این حوزه استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه است که بسیاری از افراد جامعه را دچار آرتروز گردن خواهد کرد.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه نمی‌توان همواره از دولت متوقع بود چرا که پتانسیل دولت به این حد نیست که حتی مسائل جزئی مردم را رفع کند، تشریح کرد: در هیچ جای دنیا نیز مرسوم نیست که دولت محور همه امور مردم باشد چرا که در همه بخش‌های جامعه مدنی پیشرفت بر مبنای ساختار حرکت مردم است و خود مردم در زمینه سلامت، ایمنی و یا هر موضوع دیگری نقش‌آفرین بوده و اثرگذاری بیشتری دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در بخش دیگری از این مراسم در پنل علمی که با حضور دیگر اساتید تشکیل شده بود، به رسالت ذاتی دانشگاه در پیشروی و گام برداشتن محکم به سمت تعالی جامعه اشاره و بیان کرد: ما هنوز در ابتدای یادگیری دانشگاه نسل سوم هستیم اگرچه ایده‌های بسیاری داریم اما هنوز به بلوغ توسعه نرسیده‌ایم.

حیدری مقدم خاطرنشان کرد: امروز در شرایط تحریم قرار داریم اما اینقدر با شرایط پیچیده سازگار شده‌ایم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی هدفمند از شرایط سخت تحریم‌ها نیز عبور کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه الگوی مشخصی در حوزه کارآفرینی وجود ندارد اما ناچار به پیشروی هستیم، گفت: عضو هیئت علمی که نتواند از علم خود در جامعه بهره‌برداری کند، فرد چندان مفیدی برای جامعه نیست همچنین دانشگاه وقتی بتواند باری از دوش جامعه بردارد مؤثر واقع شده وگرنه حضوری بی‌فایده دارد.

حیدری‌مقدم تأکید کرد: ناچار هستیم برای رشد این مملکت به ابزارهای جدید رو آوریم، رسالت ما استفاده از منابع نیست بلکه وقت آن رسیده کاری کنیم که کشور رو به جلو حرکت کند، طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هیچ یک از ما در این سیستم نیستیم اما وظیفه داریم برای پیشرفت کشور مسیر را برای آیندگان هموار کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دانشگاه نسل سوم ضرورت توسعه است، اظهار کرد: موضوعی که در حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی ثمره و خروجی پژوهش‌هاست که لازم است کاربردی باشند.  

دکتر سعید بشیریان خاطرنشان کرد: دانشگاه پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه تربیت متخصص و ایجاد رشته‌های جدید داشته و می‌توان گفت پذیرش ۲۴۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه یکی از ثمرات این توفیقات است.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز رشد قابل توجهی ایجاد شده به طوریکه در سال ۲۰۱۰ حدود ۸۰ مقاله از دانشگاه ارائه شده و در سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۶۰۰ مقاله است که ۵۲۰۰ استناد از این مقالات صورت گرفته است.

بشیریان ضمن ابرازخرسندی از ارتباطی که بین دانشگاه و حوزه صنعت ایجاد شده‌است، گفت: با این روند، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم شتاب بیشتری خواهد یافت چرا که به یقین، دانشگاه های نسل سوم باید بتوانند تولیدکننده ثروت باشند.

ایزوگام قیطریه

وی با اشاره به انعقاد قرارداد با حوزه صنعت به ارزش ۳۲ میلیارد ریال مطرح کرد: در سال ۹۸ نخستین قراردادی که در این زمینه منعقد شد، در رقابت با دانشگاه صنعتی شریف به دست آمد. 


نویسنده : Modiriat
بالا
Your IP is 3.137.171.121