جایگاه A

واکسینه کشور مقابل سیل با کاشیت درخت

طی چند روز گذشته اکثر رسانه‌ها، خبر از رویداد مهم نهالکاری و اتفاقی منحصر به فرد در ۱۴آذر مصادف با روز جهانی خاک داده و اعلام کردند ۱۴میلیون نهال با مشارکت اقشار مختلف جامعه بطور همزمان در کشور کاشته شد که سهم البرز نیز ۲۰ هزار نهال در مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار از اراضی جاده نجم آباد_اشتهارد بود.

 

به گزارش ایسنا، حال نکته قابل توجه در این مهم آنست که تعداد زیادی اصله نهال کاشته شد و اتفاقا با استقبال خوبی هم روبرو بود اما آیا صرفا کاشت آنها کافی بوده یا برنامه ریزی‌های اصولی و منظمی جهت نگهداری مستمر از بوستان های ایجاد شده نیز انجام شده است؟

چه کسی عهده دار نگهداری از این نهال ها تا زمان رشدشان خواهد بود؟

آندیالند

نکند تنها ایجاد این قبیل بوستان‌ها مدنظر است و چندصباحی که گذشت کسی به یاد نیاورد نهال‌هایی با دستان مردم کاشته شده و نیازمند نگهداری است؟

اگر اتفاقی برای آنها بیفتد به طور مثال از بی آبی تلف شوند یا باد آنها را قبل از ریشه دواندن در خاک از جا درآورد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

 

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ابتدا در تشریح ضرورت ارتقا پوشش گیاهی کشور گفت: بنا به ضرورت ارتقا پوشش گیاهی در نقاط مختلف کشور، طرح نهضت سبز اجرا شد که البته باتوجه به اهمیت ماندگاری نهال های کاشته شده به تمام استان شرایط لازم برای اجرای طرح نامبرده از جمله انتخاب نهال مناسب برای هر اقلیم، چاله کنی درست و... ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: صرفاً کاشت نهال ها مطرح نبوده و نیست و در تلاشیم تمام تمهیدات لازم الاجرا جهت نگهداری از نهال‌های کاشته شده نیز عملیاتی شود.

 

جزی کاشت درخت و پوشش گیاهی را از جمله اصلی‌ترین های راه‌های مقابله با سیل بیان کرد و گفت: در شرایط فعلی کشور بنا به تغییرات اقلیمی که تشدید بارش‌های سیل آسا را منجر شده، بهترین راه حل مقابله با روان شدن سیل ارتقاء پوشش گیاهی و کاشت درخت است و این مهم را می‌توان اولین نقطه کنترل سیل برشمرد.

باربری در دیباجی

این مسئول یادآور شد: البته ارتقا میزان پوشش گیاهی نه تنها در کنترل سیل بلکه باتوجه به ۱۲۵میلیون هکتار از اراضی کشور که در خطر فرسایش آبی قرار دارند و بیش از ۳۰ میلیون هکتار از اراضی که بیابان و کانون بحران ریزگردها بوده هم بسیار حائز اهمیت است.

 


نویسنده : Modiriat
بالا
Your IP is 3.138.204.208