جایگاه A
آشنایی با محله

گلشن

محله گلشن

 

محله گلشن

 

گلشن ( Golshan ) در منطقه چهار شهر تهران واقع شده است .

 

 

در شرق محله بزرگ تهرانپارس و در محدوده منطقه 4 شهرداری ، محله گلشن یا خاک سفید قرار دارد . این محله با شهرک بهشتی ، تهرانپارس ، استخر ، جوادیه ، اتحاد و حکیمیه همسایه است . این محله جمعیتی در حدود 146000 نفر دارد و دارای سه بخش جنوبی ، مرکزی و شمالی است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی گلشن

 

گلشن از شمال با بزرگراه زین الدین ، از شرق با بلوار و میدان گرمابدری ، از جنوب با خیابان زمرد و بلوار شریعتی و از غرب با خیابان سلطانی هم مرز است . از معابر مهم این محله می توان به خیابان دوازده بهمن ، خیابان و میدان کمیل ، خیابان زهدی ، خیابان الله اکبر ، میدان ابوذر ، خیابان واثقی ، خیابان طالقانی ، خیابان بهار آزادی و میدان رهبر اشاره کرد .

ایستگاه مترو فرهنگسرا ، نزدیک ترین ایستگاه به محله خاک سفید است . ایستگاه اتوبوس فلکه چهارم تهرانپارس در ایستگاه اتوبوس میدان رهبر در مرکز این محله قرار گرفته است و راه دسترسی مناسبی به این محله است. خاک سفید در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد قرار نداشته و از راه بزرگراه زین الدین قابل دسترسی است.

 

تاریخچه گلشن

 

زمین های این منطقه ، در گذشته قابل کشت نبود . به همین دلیل آن را خاک سفید نام گذاری کردند. این محله در گذشته به دلیل حاشیه نشینی تخریب شد و به نام گلشن تغییر نام پیدا کرد. در این محله ، محله ای قرار دارد که به محله غربت معروف است . این محله سال های تاریکی را پشت سر گذاشته است. زمانی که افرادی در آن آلونک هایی بنا کردند و به شکل زیرزمینی باندهای فروش مواد مخدر را تشکیل داده بودند. بعدها این منطقه توسط نیروی انتظامی تخریب شد و به جای آن بازار روز ، فرهنگسرا و محل بازی کودکان تاسیس شد .

 

اماکن مذهبی گلشن

 

مسجد ائمه اطهار ، مسجد امیر ، مسجد امیرالمومنین ، مسجد صاحب الزمان ، مسجد شهید مطهری ، مسجد ابوالفضل ، مسجد امام حسین ، مسجد قدس و مسجد حضرت علی اماکن مذهبی محله گلشنهستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی گلشن

 

بوستان بهار آزادی ، بوستان اسپیره ، بوستان شهید حسن زاده ، بوستان گل ختمی ، پارک رهبر ، بوستان ابوذر ، بوستان آلاله و بوستان گلشن ، فضاهای سبز موجود در این محله هستند .

رستوران آفتاب شرق ، رستوران و تهیه غذای سهند ، کافه زرافه ، فست فود اوگی ، رستوران هانانو و رستوران اصیل داریوش ، رستوران های محله گلشن هستند.

سالن مجموعه ورزشی گلشن ، باشگاه ورزشی پویا و باشگاه ورزشی نوری شرق از مجموعه های ورزشی موجود در گلشن تهران هستند .

 

مراکز آموزشی و فرهنگی گلشن

 

سرای محله گلشن، مجموعه آموزشی خانه هنر و کتابخانه شهید آوینی، از جمله مراکز آموزشی و فرهنگی گلشنهستند.

درمانگاه شهرداری منطقه 4 ، تنها مرکز درمانی گلشن است.

 

تاریخ : 1398.02.10
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.137.218.230