جایگاه A

گردشگری در تالاب ها

احمدرضا لاهیجان زاده امروز چهارشنبه در جریان بازدید از شرکت معدنی املاح ایران و تالاب میقان اراک افزود: این بازدید در جریان طرح های مختص محیط زیست همچون طرح احیای تالاب های کشور و مقابله با گردوغبار انجام گرفت.

آندیالند

وی با اشاره به اینکه 11 هزار هکتار از اراضی منطقه در معرض تبدیل شدن به کانون های فرسایشی هستند که اگر تالاب میقان اراک هم به این کانون ها اضافه شود و مدیریت آب صورت نگیرد بالای بیش از 20 هزار هکتار کانون گردو غبار را در منطقه ایجاد می کند، گفت: با توجه به فاصله کمی که تالاب میقان با مرکز استان دارد عدم مدیریت آب می تواند تهدید جدی در این منطقه قلمداد شود.

لاهیجان زاده با اشاره به فعالیت شرکت معدنی املاح ایران در کنار تالاب تصریح کرد: مجوز معدن در چارچوب قوانین وقت خود صادر شده و در این راستا مشکل قانونی وجود ندارد، اما در حوزه شیوه برداشت و فعالیت آن، مباحثی مطرح است که در گذشته مسائلی را در حوزه محیط زیست ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ارزش این زیستگاه که جزو دغدغه های مردم قرار گرفته است و همگان به اهمیت این منطقه پی برده اند، افزود: مسئولان استان نیز نگاه حمایتی به تالاب میقان دارند و در دیدار با استاندار که ظهر امروز انجام شد بر فعالیت کارگروه حفاظت از تالاب تاکید شد.

لاهیجان زاده به فعالیت صنعت در منطقه و نگاه حفاظتی به تالاب اشاره کرد و افزود: دغدغه شرکت املاح نیز وارد شدن کمترین صدمه به تالاب است. در حال حاضر همه با هم با کمک دانشگاه ها همفکری می کنند و توان علمی استان استفاده می شود تا همه راه های بهره برداری بدون صدمه و پایدار از تالاب ارزیابی شود.

وی یکی از اقدامات خوب انجام شده را انتقال باطله ها به وسیله پمپاژ به داخل تالاب دانست و گفت: پیشنهادی مبنی بر انتقال باطله های موجود از طریق دوغاب به منطقه و گودال های تالاب مطرح شده است که باید کارشناسی و پخته شود که منظر منطقه را نیز بهبود می بخشد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص توسعه گردشگری در تالاب ها بیان کرد: توسعه گردشگری یکی از کاربری های ویژه برای تالاب ها در تمام دنیاست و در واقع گردشگری بهره برداری مسئولانه و پایدار از مواهب طبیعی است که کمترین آسیب و بیشترین درآمد پایدار و منفعت را می تواند برای جوامع محلی داشته باشد و صدمه به منطقه وارد نمی کند. بر روی گردشگری تاکید داریم و هر مجموعه ای در این راستا سرمایه گذاری کند نگاه مثبتی به آنها خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران در این نشست بیان کرد: مجتمع شرکت املاح در سال ۱۳۸۰ کار خود را در اراک آغاز کرد و مجوز برداشت از میقان در سال ۱۳۷۹ با تصویب هیات دولت وقت به شرکت املاح ایران داده شد.

قالیشویی در میدان منیریه

علی رستمی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سهام شرکت در اختیار سازمان تامین اجتماعی و ۲۰ درصد متعلق به سهامداران خصوصی است، افزود: کشور سالانه به ۲۵۰ هزار تن سولفات سدیم نیاز دارد که شرکت املاح ۱۹۰ تن آن را تامین می کند و سالانه ۵۰ هزار تن وارد می‌شود. در سال جاری تاکنون ۳۰ هزار تن سولفات سدیم وارد کشور شده است.

وی با اشاره به تولید نمک در شرکت در کنار تولید سولفات سدیم تصریح کرد: سالانه ۸۰ هزار تن نمک در این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده نمک کشور، تولید و سالانه بیش از ۳۰ هزار تن به تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشود و اخیرا صادرات نمک به روسیه آغاز شده است.

رستمی با اشاره به رویکرد شرکت در تولید سولفات پتاسیم در کشور اظهار کرد: سالانه ۲۰۰ هزار تن سولفات پتاسیم برای مصارف کشاورزی وارد کشور می شود و تصمیم داریم کشور را از واردات بی نیاز کنیم، بر همین اساس سال آینده تولید با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سمنان آغاز می شود و بناست تا ۱۲۰ هزار تن تولید نیز انجام شود.


نویسنده : Modiriat
بالا
Your IP is 18.188.61.223