جایگاه A

فرایند ساخت سازه‌ طبیعی استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دکتر سعید کارگزار، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر اظهار کرد: طرح‌های تحقیقاتی برای کاربرد همزمان سلول‌های بنیادی بندناف و سازه‌های بازساختی تهیه شده و در اختیار مراجع مسئول در دانشگاه قرار گرفته است.

آندیالند

وی افزود: با توجه به اینکه پرینتر سه‌بعدی پیشرفته و کلین‌روم با همت مسئولان دانشگاه برای تحقیقات کاربردی مهندسی‌بافت در آزمایشگاه تحقیقاتی جامع فراهم شده است، امیدواریم اعتبارات پژوهشی لازم در اختیار ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گیرد تا بتوانیم این طرح‌ها را هر چه زودتر عملیاتی کنیم و افتخارات تازه‌ای برای دانشگاه آفریده شود.

این متخصص مهندسی بافت تصریح کرد: دستگاه پرینتر سه‌بعدی که در مرکز تحقیقات نصب شده، می‌تواند سازه‌های بازساختی را به صورت مختص به فرد پرینت کند؛ یعنی از نظر شکل و اندازه‌ بافت صدمه‌دیده کاملا مطابق نیاز فرد باشد، اما عملیاتی کردن این ایده، نیازمند پژوهش‌هایی است که اگر اعتبارات لازم تأمین شود، به‌سرعت برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: در سمیناری که در مردادماه برای اعضای هیأت علمی، مربیان و دانشجویان سطوح تخصصی دانشگاه برگزار شد، نحوه‌ کاربرد همزمان سلول‌های بنیادی بند ناف و سازه‌های بازساختی تشریح شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگر این فناوری در عمل محقق شود، خواهیم توانست با سرعت بیشتری، بافت‌ها را بازسازی و ترمیم کنیم.

وی یادآور شد: در حالت عادی و غیر ترکیبی، باید سازه‌ها به صورت جداگانه ساخته شوند و سپس سلول‌های بنیادی بر روی آنها قرار گیرند تا فرایند بازسازی بافت آغاز و انجام شود که زمان زیادی به طول می‌انجامد.

دکتر کارگزار تصریح کرد: با روش‌های تلفیقی که طرح تحقیقاتی آن تهیه و ارائه شده، می‌توانیم این دو را همزمان انجام دهیم که زمان بازسازی و ترمیم بافت بازساختی را به یک چهارم کاهش می‌دهد که در زمینه‌ مهندسی بافت، پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: حوزه‌های سلول‌های بنیادی و طب بازساختی، یکی از حوزه‌های جدید دانش است که کشورها بسرعت در آن حرکت می‌کنند و بهره‌وری اقتصادی آن بسیار بالاست، در حالی که برای برخی مسؤولین هنوز این بهره‌وری و سودآوری بالا شناخته‌شده نیست.

 

عضو ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هزینه‌کردن در بخش تحقیقات این دو دانش، سرمایه‌گذاری بسیار سودآوری است، گفت: امیدواریم این نگاه تقویت شود که هر اندازه در این دانش‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، صدها برابر برداشت خواهیم کرد و نباید زمانی به این فکر بیفتیم که دنیا در این مسیر خیلی جلو رفته باشد.

دکتر کارگزار تصریح کرد: اگر قرار باشد این مواد و سازه‌ها از خارج کشور وارد و صرف درمان بیماران شود، ده‌ها برابر ساخت آنها در داخل هزینه دارد؛ در حالی که اگر بودجه‌ پژوهش در اختیار محققان قرار گیرد، به‌سهولت و سرعت، این بافت‌ها قابل ساخت و تولید خواهد بود و هزینه‌ بسیار کمی صرف خواهد شد.

قالیشویی در اختیاریه

وی با بیان اینکه در حال حاضر، سازه‌ بازساختی استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سنتز شده و آماده‌ تولید است، افزود: این سازه می‌تواند جایگزین استخوان شود.

عضو ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این سازه در بافت‌های صدمه‌دیده استخوان‌های قسمت‌های مختلف و ضایعات فک و دهان کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه برنامه‌هایی دارد که در آینده، بتواند در نشست‌های بخش خصوصی در استان، آنها را ترغیب به این سرمایه‌گذاری سودآور کند تا علاوه بر پیشرفت‌های علمی و درمان بیماران در داخل کشور، در مصارف ارزی کشور نیز صرفه‌جویی شود.

 


نویسنده : Modiriat
بالا
Your IP is 18.206.12.31