جایگاه A

پول‌ آمریکایی مایه فساد در افغانستان

حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس به اسناد تازه منتشر شده‌ای اشاره کرد که طبق آن‌ها دولت‌های مختلف در آمریکا درباره جنگ افغانستان مردم را فریب داده‌اند. کرزای گفت، این اسناد که به دست واشنگتن پست رسیده، تاییدکننده شکایت‌های مداوم وی درباره هزینه‌های آمریکا در افغانستان است.

آندیالند

در این اسناد همچنین آمده است که کرزای ریاست دولتی در افغانستان را بر عهده داشته که یک "دزدسالاری خودساخته" بوده است. کرزای این اتهام را رد کرد اما فساد مقام‌ها در دولتش را انکار نکرده است.

 

رئیس جمهوری سابق افغانستان همچنین گفت: ایالات متحده بیش از صدها میلیون دلار در جنگ علیه تروریسم هزینه کرده و این پول به پیمانکاران و کمپانی‌های امنیتی خصوصی ارائه شد و همین امر فساد را تقویت کرد. خوب ما چه باید می‌کردیم؟ این پول آمریکایی بود که به اینجا می‌آمد و از سوی آن‌ها استفاده می‌شود و برای کارهایی خرج می‌شد که کمکی به افغانستان نکرد. هیچ حساب و کتاب و مسئولیتی برای آن وجود نداشت.

 

کرزای گفت: از اینکه این گزارش منتشر شد، بسیار خوشحالم. امیدوارم که این باعث آگاه شدن مردم آمریکا شود و دولت این کشور رویکردش را در قبال افغانستان تغییر دهد. تقویت فساد از سوی آمریکا ابزاری برای تحمیل طرح بازی خودش است.

ایزوگام لویزان

رئیس جمهوری سابق افغانستان درباره صلح در کشورش نیز از دولت آمریکا خواست تا گام نخست را در این زمینه بردارد و یک آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کند و ادامه داد: آمریکایی‌ها در یک سال گذشته خواستار آتش‌بس بوده‌اند و در عین اینکه خواستار چنین چیزی هستند، سنگین‌ترین عملیات را هم در افغانستان انجام می‌دهند. این‌ها با هم در تضاد هستند.

 


نویسنده : Modiriat
بالا
Your IP is 44.200.101.170