جایگاه A

کاهش تراز آب دریای خزر

در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر که امروز برگزار شد، اظهار کرد: بیش از پنج سال از تصویب موافقت‌نامه همکاری هواشناسی آب‌شناسی دریای خزر توسط نمایندگان دولت‌های عضو این مجموعه می‌گذرد و عزم جدی اعضای این کمیته بر تسریع در اجرای مفاد موافقت‌نامه و رسیدن به اهداف اصلی آن، برنامه یکپارچه پایش و پیشگیری از هواشناسی و آب شناسی دریای خزر است.

آندیالند

وی ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف گام‌های مهمی توسط اعضای کمیته طی نشست‌های قبلی برداشته شده است که شامل تعیین ماموریت و راهبرد، اهداف و ساختار برنامه و شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی برنامه است. هدف بعدی ما نیز تعیین برنامه‌های عملیاتی در سطح ملی و منطقه‌ای  است که امیدواریم با همکاری و مشارکت همه اعضای کمیته به این هدف برسیم.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه تصریح کرد: گام مهم دیگری که امیدواریم در نشست کمیته هماهنگی آب‌شناسی و هواشناسی دریای خزر برداریم، تصویب مقررات داخلی کمیته است که زمینه را برای تسریع حرکت رو به رشد کمیته فراهم و امکان مشارکت هر چه بهتر کشورهای حاشیه دریای خزر را در برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی آب و هواشناسی این پهنه آبی مهیا کرده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طی چند سالی که از فعالیت‌های کمیته می‌گذرد شاهد پیشرفت‌های روز افزون کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه توسعه شبکه پایش، ارائه خدمات هواشناسی و آب‌شناسی به کاربران ساحلی و دریایی و فناوری اطلاعات بر اساس گزارش‌های ملی اعضا بودیم که این از ثمرات و نتایج فعالیت‌های کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر است.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به این که تبادل اطلاعات هواشناسی و آب‌شناسی بین کشورهای عضو کمیته چند سالی است که در حال انجام است، گفت: این تبادل اطلاعات زمینه را برای انجام فعالیت‌ها و تحقیقات مشترک بین کشورها تا حدود زیادی فراهم کرده است همچنین این تحقیقات در زمینه‌های مختلف هواشناسی و آب‌شناسی قابل انجام است که می‌توان عمده‌ترین آن‌ها را ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر دریای خزر عنوان کرد. این اثرات در حال حاضر به گونه‌ای چشمگیر بر دما، بارش و تراز آب دریا تاثیر گذاشته است و بررسی روند این تغییرات و نحوه تاثیر آن  بر محیط زیست و ساحل نشینان از موضوعات مهمی است که قابلیت پیگیری توسط محققان را دارد.

 

تاج بخش با بیان اینکه نشست کمیته هماهنگی هواشناسی و آب‌شناسی دریای خزر در حالی برگزار شده است که ما همچنان شاهد روند کاهشی تراز آب دریای خزر هستیم، تصریح کرد: در صورت تداوم این روند امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشورهای حاشیه این دریا وجود دارد. تسریع در تهیه، تصویب و اجرای برنامه یکپارچه پایش و پیش‌بینی وضعیت هواشناسی و آب‌شناسی دریای خزر می‌تواند به عنوان گام مهمی در زمینه شناخت عوامل موثر در این پدیده و ارائه راهکارهای مناسب برای تصمیم گیران در سطح ملی و منطقه‌ای قلمداد شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دریای خزر به عنوان یک آبراهه مهم و حیاتی در زمینه تبادلات تجاری بین کشورهای عضو شناخته شده است و بخش عمده‌ای از خدمات سازمان‌های هواشناسی آب‌شناسی کشورهای عضو به ارائه خدمات به ناوگان حمل و نقل دریایی اختصاص دارد، گفت: یکی از اهداف اصلی کمیته، ارتقای زیر ساخت‌های لازم برای ارتقای کمی و کیفی خدمات ارائه شده به این شناورها و سعی بر این است که از کلیه امکانات موجود در کشورهای عضو برای پوشش کامل دریای خزر استفاده شود.

 

وی افزود: یکی از برنامه‌های توسعه شبکه پایش استفاده از ناوگان تجاری کشورهای عضو برای مشارکت در برنامه میزبانی داوطلبانه کشتی‌ها است و سعی خواهد شد از این بستر برای تسریع در رسیدن به اهداف برنامه کمیته در بخش پایش استفاده بهینه شود.

ایزوگام امیرآباد

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: فعالیت‌های اکتشافی و استخراج نفت در بخش‌های مختلف دریای خزر از دیرباز وجود داشته و در سال‌های اخیر نیز دامنه این فعالیت‌ها گسترش چشمگیری داشته است همچنین حضور گسترده شرکت‌های نفتی در دریای خزر و تاسیس سکوهای استخراج و اکتشاف در بخش‌های مختلف این دریا نیاز به این صنعت را به دریافت خدمات تخصصی هواشناسی و آب شناسی از پایش و پیش بینی شرایط دریا تا انجام مطالعات در زمینه طراحی سازه‌های فراساحل افزایش داده است.

 

به گفته تاج‌بخش این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های پایش و پیش‌بینی هواشناسی و آب شناسی در دریای خزر است و شرکت‌های نفتی به عنوان یکی از حامیان برنامه‌های کمیته می‌توانند نقش مهمی را در رسیدن به اهداف اصلی ایفا کنند.


نویسنده : Modiriat
بالا
Your IP is 44.223.37.137