جایگاه A
آشنایی با محله

نظامی گنجوی

نظامی گنجوی

 

محله نظامی گنجوی

 

نظامی گنجوی ( Nezami Ganjavi ) در منطقه شش شهر تهران واقع شده است .

 

 

محله نظامی گنجوی ( توانیر ) در محدوده منطقه 6 شهرداری و ناحیه 5 قرار دارد . این محله در همسایگی محله های گاندی ، آرژانتین ، یوسف آباد ، امیرآباد و شهرک والفجر قرار دارد . جمعیت این محله 4260 نفر است و در محدوده مرکزی شهر تهران قرار دارد.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی نظامی گنجوی

 

محله نظامی گنجوی از شمال با بزرگراه شهید همت ، از شرق با خیابان ولیعصر ، از جنوب با خیابان آبشار و از غرب با خیابان های آبشار و اسدآبادی ، محدود شده است . از معابر مهم این محله میتوان به بلوار عباس پور، خیابان نظامی گنجوی و بخشی از تونل رسالت اشاره کرد.

ایستگاه های اتوبوس شهید همت ، توانیر و سی و دوم از اتوبوس های بی آر تی خیابان ولیعصر در شرق نظامی گنجوی قرار دارند.

محله نظامی گنجوی تهران ، در محدوده زوج و فرد قرار گرفته است و برای رفت و آمد با خودروی شخصی باید این مسئله را مد نظر قرار داد.

 

تاریخچه محله نظامی گنجوی

 

در زمان قاجار ، مالکیت زمین های این محله با مستوفی الممالک ، صدر اعظم ناصرالدین شاه بود. در پارک دوستان در محله نظامی گنجوی ، آسیاب آبی گاومیش قرار دارد که به دستور مستوفی الممالک ساخته شده است . آب دو قنات بهجت آباد و یوسف آباد در محل این آسیاب به هم میرسیدند و باعث چرخش آن می شدند.

آغاز توسعه این محله در دوره پهلوی دوم شکل گرفت و اولین ساختمان مسکونی محله نظامی گنجوی ساخته شد . این ساختمان به محمود نامجو ، وزنه بردار ، اهدا شد و تپه ای که وی در این محله ساخته بود ، به تپه نامجو معروف است.

 

اماکن مذهبی درنظامی گنجوی

 

مسجد حمزه سید الشهدا تنها مسجد محله توانیر است.

 

مراکز تفریحی و ورزشی نظامی گنجوی

 

بوستان دوستان ، بوستان پرستو ، بوستان باغچه بان ، بوستان نظامی گنجوی ، بوستان یاس ، بوستان نیلو و بوستان بعثت فضای سبز محله نظامی گنجوی هستند.

مجموعه ورزشی مهیار و سالن بدمینتون توانیر اماکن ورزشی این محله هستند.

پیتزا آهو ، کافه سپنج، کافه رستوران ایتالیایی آراگوگاردن ، رستوران هیوا کباب ، رستوران حوض خونه ، طباخی ساعی ، رستوران کاسه کباب ، غذای ایرانی سرآشپز ، چلوکباب رفتاری ، فود کورت ملل و رستوران مزه رستوران های محله نظامی گنجوی هستند.

مجتمع رز یوسف آباد و مجتمع تجاری یاس نیز در این محله قرار دارند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی نظامی گنجوی

 

مدرسه غیر دولتی آریان ، دبیرستان دخترانه ممتاز آریان ، دانشگاه علوم پزشکی پردیس خودگردان و موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی از معدود اماکن آموزشی و فرهنگی محله نظامی گنجوی هستند .

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم نظامی گنجوی

 

معاونت غذا و دارو دانشگاه شهید بهشتی و سفارت بلغارستان دو ساختمان مهم این محله هستند.

مرکز جراحی محدود بهمن ، کلینیک دامپزشکی ایرانمهر ، کلینیک به سیما ، کلینیک آریتمی قلب تهران و بیمارستان دی مراکز درمانی محله نظامی گنجوی هستند.

 

تاریخ : 1398.02.11
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 35.171.22.220