جایگاه A
آشنایی با محله

شیان

محله شیان

 

محله شیان

 

شیان ( Shiyan ) در منطقه چهار شهر تهران واقع شده است .

 

در شمال شرقی تهران  و در همسایگی محله ازگل ، محله شیان ( لویزان ) قرار دارد که یکی از روستاهای قدیمی منطقه شمیرانات بوده است. این محله که جزئی از منطقه 4 شهرداری است ، با محله های دیگر حسین آباد ، شمیران نو ، شهرک امید ، نارمک و شمس آباد نیز همسایه است. در این محله ، خانه ها و باغ هایی به چشم می خورد که بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی شیان

 

این محله از شمال با بزرگراه بابایی ، از شرق با خیابان هنگام ، از جنوب با بزرگراه زین الدین و از غرب با امام علی هم مرز است . میدان فلاحی ، خیابان های طجرلو ، شعبانلو ، فرشادی و بلوار استقلال معابر مهم این محله هستند.

ایستگاه های مترو حسین آباد و هروی نزدیک ترین ایستگاه ها به شیان هستند که پس از خارج شدن از ان ها می توانید با تاکسی خود را به این محله برسانید. به طور کلی استفاده از تاکسی بهترین راه برای رسیدن به شیان است.

از آن رو که شیان در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نیست ، با خودروی شخصی و از طریق بزرگراه های بابایی ، امام علی و زین الدین می توانید به این محله رفت و آمد کنید.

 

تاریخچه شیان

 

این روستای خوش آب و هوا در گذشته ، پر از باغ بادام بوده است . پس از حمله اعراب این محله به لوزان که در عربی به معنای بادام است ، نامیده شد. پس از چرخش در گویش مردمان این منطقه به لویزان تغییر نام پیدا کرد. ساکنان این ده بیشتر کشاورز بودند ، اما برخی از آن ها در صنایع دفاعی و ساخت اسلحه نیز فعالیت می کرده اند . امروزه نیز خانه های سازمانی چهارصد دستگاه لویزان ، برای کارکنان صنایع دفاع و ارتش ساخته شده است.  

 

اماکن مذهبی شیان

 

امامزاده پنج تن لویزان ، مهم ترین مکان مذهبی و زیارتگاه در این محله است . مسجد علی و زهرا ، مسجد ولیعصر ، مسجد امیرالمومنین لویزان ، مسجد شهرک لویزان ، مسجد ثقلین و حسینه حضرت علی اکبر اماکن مذهبی دیگر شیان هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی شیان

 

پارک جنگلی بزرگ شیان ، مهم ترین مرکز تفریحی این محله است که بخش بزرگی از آن را در بر گرفته است. باغ لویزان ، بوستان شعبانلو ، بوستان شادی ، بوستان استقلال و بوستان شب بو دیگر فضاهای سبز این محله سرسبز هستند.

رستوران حاج رضا ، خانه کباب امیر ، فست فود آبادان ، ترنگ برگر ، رستوران لابار ، رستوران شیان و باغ رستوران بهشت پنهان مناسب رستوران گردی هستند.

باشگاه ورزشی شهید فلاحی ، مجتمع ورزشی کشتیرانی ، باشگاه بیلیارد شاهین ، استخر شیان و استخر 22 بهمن مینی سیتی از اماکن ورزشی موجود در شیان هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی شیان

 

دو دانشگاه بزرگ مالک اشتر و تربیت دبیر شهید رجایی مهم ترین مراکز آموزشی شیان هستند . مرکز علمی و آموزشی شهدای نزاجا ، دبستان شهید فلاحی ، دبستان شهید صیاد شیرازی ، دبستان عمار ، دبیرستان حضرت زهرا ، دبیرستان نبی اکرم و دبیرستان هوشمند عترت ، مراکز آموزشی دیگر شیان هستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم شیان

 

درمانگاه شهید فلاحی مرکز درمانی مهم شیان است.

هواپیمایی نزاجا و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیز ساختمانهای مهم این محله هستند.

 

 

تاریخ : 1398.02.10
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.119.136.235