جایگاه A
آشنایی با محله

درب دوم

محله درب دوم

 

محله درب دوم

 

درب دوم ( Darb Dovom ) در منطقه سه شهر تهران واقع شده است .

 

 

درب دوم یا صدر محله ای در شمال شرقی تهران و در محدوده منطقه 3 شهرداری ، است که قدمتی 80 ساله دارد. درب دوم در همسایگی محلات قیطریه ، الهیه ، زرگنده ، قلهک ، دروس و اختیاریه است. این محله دارای بافت سنتی و مذهبی است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی درب دوم

 

درب دوم از شمال با بزرگراه صدر ، از شرق با خیابان نادر ، از جنوب با خیابان کلاهدوز و از غرب با خیابان دکتر شریعتی هم مرز است . خیابان کشانی ، خیابان مطلبی نژاد ، خیابان نعمتی ، خیابان قلندری جنوبی ، خیابان رزم جوبین و خیابان بهمنی معابر مهم درب دوم هستند.

ایستگاه مترو شهید صدر و ایستگاه مترو قلهک ، نزدیک ترین ایستگاه های مترو به محله درب دوم هستند . ایستگاه های اتوبوسی نیز در خیابان دکتر شریعتی و خیابان نادر قرار دارند ؛ تاکسی راه دیگر دسترسی به این محله است.

رفت و آمد با خودروی شخصی به درب دوم از طریق بزرگراه صدر ، امکان پذیر است. این محله در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد شهر تهران نیست و برای خودروهای شخصی نیز دسترسی بسیار خوبی دارد.

 

تاریخچه درب دوم

 

در حدود 100 سال پیش ، زمین های این منطقه ، به دلیل داشتن ناهمواری قابل سکونت نبود . سفارت انگلیس از گذشته باغی در این منطقه داشته که در حدود 27 هکتار مساحت آن بوده است . این باغ بزرگ دارای دو درب بوده است . زمین های این محله در نزدیکی درب دوم این باغ قرار داشتند که در خیابان کشانی بود . وجه تسمیه نام این محله نیز همین موضوع است ؛ البته نام این محله به صدر تغییر پیدا کرده است .

 

اماکن مذهبی درب دوم

 

مسجد کربلا و مسجد متقین اماکن مذهبی درب دوم هستند .

 

مراکز تفریحی و ورزشی درب دوم

 

بوستان فتح ، پارک یاس ، پارک دستور ، بوستان شکوفه و بوستان کیکاووس فضای سبز درب دوم هستند .

رستوران شاندیز صدر ، کافه فارا ، کافه باماهاس ، فست فود با ما چی ، رستوران کاسبرگ ، رستوران گرینلند ، کافه رستوران باغ کاریز و کافه رستوران دیژون از رستوران های مهم درب دوم هستند .

مرکز خرید نگین قلهک مرکز خرید مهم درب دوم است.

باشگاه بیلیارد خوارزم در جنوب محله درب دوم قرار دارد .

 

مراکز آموزشی و فرهنگی درب دوم

 

دبستان پسرانه شرف ، مدرسه ایتالیایی قیطریه ، خانه شاعران ایران ، مجتمع آموزشی استثنائی تراپ ، دبستان پسرانه پردیس ، مجتمع آموزشی دخترانه بانو امین ، مدرسه سفارت فرانسه در تهران ، مدرسه سفارت آلمان و خانه موزه شهید مطهری مراکز آموزشی و فرهنگی درب دوم را تشکیل می دهند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم درب دوم

 

درمانگاه کیکاووس در شمال درب دوم تنها مرکز درمانی مهم این محله است .

فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان بهزیستی کشور نیز در محله درب دوم قرار دارند .

 

تاریخ : 1398.02.09
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.216.186.164