جایگاه A
آشنایی با محله

سعادت آباد

محله سعادت آباد

 

محله سعادت آباد

 

سعادت آباد ( Sadat Abad ) در منطقه دو شهر تهران واقع شده است .

 

در منطقه 2 شهرداری و در شمال غربی تهران ، محله پر امکانات سعادت آباد قرار دارد. این محله به دلیل قرار گرفتن در قسمت شمالی تهران و کوهپایه های جنوبی البرز، یکی از محله‌های خوش آب و هوای شهر است. سعادت آباد یکی از مرفه نشین های تهران محسوب می شود.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی سعادت آباد

 

سعادت آباد با محله های ‌بهرود ، آرارات ، ونک ، دریا ، آسمان ، سپهر ، اوین و پرواز همسایه است. در شمال این محله بزرگراه یادگار امام ، در جنوب آن بزرگراه هاشمی رفسنجانی ، در غرب آن بلوار پاکنژاد و در شرق آن بزرگراه چمران قرار گرفته است . دو میدان مهم این محله، میدان طهرانی مقدم (کاج) و میدان فرهنگ هستند. از بلوارهای های مهم سعادت آباد می توان به بلوار سرو ، جوریکی، قیصر امین پور(شهرداری)، فرهنگ، بلوار سعادت آباد و بلوار محمدعلی کشاورز(بیست و چهار متری) اشاره کرد. این محله در محدوده ترافیک و زوج و فرد قرار ندارد.

 

تاریخچه سعادت آباد

 

قدمت این محله به سال 1327 هجری شمسی برمیگردد. در ابتدا نام این محله، به دلیل سکونت کشاورزان سادات در آن، سادات آباد نام داشت که به مرور زمان تغییر کرد و سعادت آباد نام گرفت. سعادت آباد در گذشته ریگزار و خالی از سکنه بود. زمین های آن متعلق به شاهزاده قاجاری محمد جعفر میرزا بود. او زمین های این منطقه را به سید ضیاالدین طباطبایی فروخت و اینگونه بنیاد سعادت آباد به همت ضیاالدین نهاده شد.

 

مراکز درمانی سعادت آباد

 

سه بیمارستان خصوصی در سعادت آباد وجود دارند. بیمارستان عرفان در خیابان ریاضی بخشایش،بیمارستان پارسیان در انتهای خیابان نسیم و بیمارستان فوق تخصصی شهید مدرس نیز در بلوار سعادت آباد قرار گرفته اند.

دیگر از امکانات درمانی در منطقه سعادت آباد، بیمارستان اعصاب و روان نیایش، مرکز پزشکی هسته ای آسیا و بیمارستان دامپزشکی سپیدار هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی سعادت آباد

 

محله سعادت آباد، فضای سبز فراوانی دارد. از جمله بوستان های مهم این محله می توان به بوستان گل آرا، شکوفه، صدف، گلها، لادن، گلریز، سنگی، صرافها، آتی ساز،سلامت، شقایق و بوستان پدراشاره کرد.

زمین فوتبال شهرداری، زمین چمن مصنوعی ولایت، مجموعه ورزشی آرسین، از اماکن ورزشی مهم سعادت آباد هستند.

این محله برای افرادی که به رستوران گردی علاقه دارند،مکان مناسبی است. رستوران های طهران بین،کافه سناتور، سوخاری برگر، کترینگ شهر پیشرو، آفرود برگر، کراست، کافه بارزیل،، مازتی، کافه آرتیست، پیپل، رایس پلاس، 13، نایب ، قاجاری، ویکند، ارکیده، پلودیگی، رومانا، شب زدگان، کافه لمیز، پردیس باران، پلاک اکسپرس، نارنجستان و چندین رستوران دیگر در سعادت آباد قرار دارند.

هتل پنج ستاره پارسیان آزادی از جمله مراکز اقامتی در این محله است.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی سعادت آباد

 

دبیرستان فرهنگ سعادت آباد، مدرسه راهنمایی سلام ایران زمین، دبستان پسرانه سید رضی، مجتمع دخترانه ایران من، کتابخانه سعادت آباد، مجموعه فرهنگی باغ دانایی، هنرستان صدا و سیما و سرای دانش سعادت آباد از جمله مراکز آموزشی و فرهنگی در سعادت آباد هستند.

 

مراکز مذهبی سعادت آباد

 

مساجد معارف، آتی ساز، جامع الزهرا و الرسول از مراکز مذهبی در این محله هستند.

 

 

تاریخ : 1398.02.09
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.141.202.187