جایگاه A
آشنایی با محله

نیاوران

محله نیاوران

 

محله نیاوران

 

نیاوران ( Niavaran ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

نیاوران یک منطقه مرفه نشین در شمال تهران است. این محله از غرب به خیابان امیدوار، از جنوب به خیابان باهنر و از شرق به خیابان خداوردی منتهی می شود.

 

قنات ها نزدیک به صدها سال پیش پایه ای برای منطقه نیاوران بودند ، که این امر عامل  شکوفایی گسترده این منطقه و در نتیجه وضعیت فوق العاده زندگی در آن شد . سلسله های حاکم در ایران ،  به ویژه سلسله  قاجار در قرن 19، ساخت و سازهای عمده ای از ویلاها و کاخ های تابستانی را در این منطقه آغاز کردند. از آنجا شیوه زندگی اعیانی به عنوان نشانه اصلی این منطقه در تهران تبدیل شد.

 

نقشه نیاوران

 

نیاوران به طور کلی شامل سه ناحیه فرعی است که عبارتند از منظریه ، نیاوران و جمال آباد . این محله در منطقه یک شهرداری تهران قرار گرفته است .

ریشه نام این محله به درستی مشخص نیست. اما ظاهرا این محله در قدیم نی زارهای زیادی داشته است. مردم برای جمع آوری نی ها به این محله میرفتند. بنابراین این محله به نی آوران و پس از آن نیاوران مشهور شد.

 

معماری محله نیاوران منحصر به فرد است. شیب های درجه بندی شده این منطقه باعث چیدمان چند سطحی و زیر شیروانی های خاص شده است. اگرچه در سال های اخیر برج ها و ساختمان های متفاوتی در این منطقه ساخته شده که این شیوه را نادیده گرفته است. نیاوران که در دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز و 1700 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. به همین دلیل در تمام طول سال نسبت به بقیه محله های تهران دارای آب و هوای خنک تر و دلپذیرتر است.

 

نیاوران با خیابان دربند پرپیچ و خم هم مرزاست . برای دسترسی به این منطقه ، میدان تجریش یکی از راه ها است . همچنین این محله از غرب با محله جماران همسایه است ؛ رحمان آباد و دارآباد نیز در شرق این محله قرار گرفته اند.

 

اماکن نیاوران

 

 از آن جا که نیاوران یکی از محله های خوش آب و هوای تهران محسوب می شود، به همین دلیل اردوگاه زیبا و سرسبز دانش آموزی باهنر در این منطقه تاسیس شده است. در طول سال از تمامی نقاط تهران، مدارس سراسر تهران ، اردوهای دانش آموزی را در این اردوگاه برگزار می کنند.

 

در نیاوران باشگاه های ورزشی زیادی وجود دارد که از معروف ترین آن ها می توان به باشگاه تنیس منظریه و باشگاه ورزشی نیاوران  اشاره کرد . دو بیمارستان نور افشار و فرهنگیان باهنر و همچنین بیمارستان فرهنگیان نیز در این محله  قرار دارند.

 

یکی از مکان های تفریحی و دیدنی این محله کاخ نیاوران است که در قسمت جنوبی آن واقع شده است. همچنین در شمال نیاوران، پارک جمشیدیه قرار گرفته است که انتخابی مناسب برای پیاده روی و کوهنوردی است و میتوان از آن جا به کوه کلک چال رفت.پارک نیاوران و فرهنگسرای آن شامل آمفی تئاتر، موزه، سالن موسیقی و کافه گالری و کافی شاپ هستند.

 

سفارت کشور تاجیکستان در خیابان زینعلی ، در قسمت جنوب شرقی نیاوران قرار دارد. نیاوران مراکز خرید زیادی دارد که از آن جمله میتوان به مرکز خرید نارون اشاره کرد.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.144.113.197