جایگاه A
آشنایی با محله

حصاربوعلی

محله حصاربوعلی

 

محله حصاربوعلی

 

حصاربوعلی ( Hesarbuali ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

 

حصاربوعلی نام محله ای قدیمی و خوش آب و هوا در شمال شرقی تهران و در محدوده منطقه یک است . این محله در همسایگی محله های نیاوران ، کاشانک ، چیذر ، فرمانیه ، دزاشیب و جماران قرار گرفته است . تا 40 سال پیش ، کشاورزی هنوز در این محله رونق داشت.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی حصار بوعلی

 

حصار بوعلی از شمال با میدان و خیابان باهنر ، از شرق با خیابان پاسداران ، از جنوب با بلوار شهید لواسانی و از غرب با خیابان بازدار مرزبندی شده است. از معابر مهم این محله می توان به خیابان های حسینی ، عسگریان ، سعیدی ، ثروتی و تنگستان اشاره کرد.

ایستگاه های مترو نوبنیاد و اقدسیه نزدیک ترین ایستگاه ها به محله حصار بوعلی است. ایستگاه های اتوبوس باشگاه فرمانیه ، سه راه اقدسیه و پارک نیاوران نیز به این محله دسترسی دارد.

حصار بوعلی در محدوده طرح ترافیک و زوج فرد نیست و دسترسی مناسبی از خیابان پاسداران و بلوار شهید لواسانی برای خودروهای شخصی دارد.

 

تاریخچه حصار بوعلی

 

قدمت این اراضی به چیزی در حدود 300 سال تخمین زده می شود . زمانی که ابوعلی سینا از گرگان به سمت ری می رفت ، مدتی در این منطقه سکونت کرد و به درمان بیماران پرداخت . به دلیل درمان بیماری شاهزاده توسط او ، نام این منطقه به حصار بوعلی تغییر پیدا کرد . بافت محلی حصار بوعلی نیز از زمان قاجار شکل گرفت . قنات های میرزا علی و تکیه آقا ، دو قنات قدیمی این محله هستند که همچنان پرآب هستند . نون عشقی ، قدیمی ترین نانوایی تافتون سنتی در حصار بوعلی است.

 

اماکن مذهبی حصار بوعلی

 

مسجد حصار بوعلی مسجد معروف این محله است.

 

مراکز تفریحی و ورزشی حصار بوعلی

 

بوستان نیاوران ، بوستان شکوفه ، بوستان امام علی ، بوستان علوی و بوستان بنفشه فضای سبز این محله را تشکیل می دهند.

استخر شهدای نیاوران و مجموعه ورزشی شهدای حصار بوعلی در محله حصار بوعلی قرار گرفته اند.

پیتزا لاوین ، کافه دارچین فرمانیه ، رستوران دومینو ، پیتزا چمن ، فست فود شیلا و فست فود دان تان رستوران های محله حصار بوعلی هستند.

اطلس مال ، مجتمع تجاری حیات سبز ، مرکز خرید فرمان و مرکز خرید نارون مراکز خرید مشهور محله حصار بوعلی تهران هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی حصار بوعلی

 

مدرسه ایرانیان ، مجتمع آموزشی دین و دانش فرمانیه ، دبیرستان دخترانه نرگس ، مدرسه صابرین ، دبیرستان نمونه دولتی فراست ، دبیرستان انصار القائم ، فرهنگسرای نیاوران ، دبیرستان سلام ، کتابخانه آیت الله حکیم ، دبستان پسرانه سلام یاسین ، مدرسه ایتالیایی فرمانیه و دبیرستان دخترانه شاهد صابرین مراکز آموزشی و فرهنگی مهم محله حصار بوعلی هستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم حصار بوعلی

 

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سفارت ونزوئلا  در این محله قرار دارند.

درمانگاه حصار بوعلی تنها مرکز درمانی این محله است.

 

تاریخ : 1398.02.08
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 3.236.145.110