جایگاه A
آشنایی با محله

اراج

محله اراج

 

محله اراج

 

اراج ( Araj ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

 

اراج محله ایپر از درخت و سرسبزی در منطقه 1 شهرداری و در شمال شرقی تهران است . این محله در ارتفاع 1536 متر دریا قرار دارد . ازگل ، کوی نوبنیاد ، پاسداران ، فرمانیه ، کاشانک ، دارآباد و گلها همسایه های این محله هستند . بافت این محله ترکیبی از بافت سنتی ، مدرن و شهرک نشین است.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی اراج

 

اراج از شمال با بزگراه ارتش ، از شرق با بزرگراه امام علی ، از جنوب با بزرگراه صدر و از غرب با خیابان لنگری محدود شده است. از معابر مهم این محله می توان به خیابان های شهید فخری زاده ، گلستان ، گلزار و تیموری اشاره کرد.

ایستگاه مترو نوبنیاد ، در گوشه ی جنوب غربی این محله قرار گرفته است . ایستگاه های اتوبوس نوبنیاد ، شهرک شهید رجایی، گلچین ، گلشن شرقی ، شهرک اما خمینی ، شهید چمران ، شهید لنگری ، اراج و لوشان ، راه دسترسی از طریق حمل و نقل عمومی به اراج است.

اراج در محدوده طرح ترافیک و زوج فرد نیستو به دلیل قرار گرفتن در میان سه بزرگراه دسترسی بسیار مناسبی دارد.

 

تاریخچه اراج

 

اراج نیز یکی از روستاهای قدیمی شمیرانات بوده است . وجود درخت 400 تا 700 ساله در میدان اراج ، قدمت زیاد سکونت در این اراضی را نشان می دهد . اراج به معنی بسیار بلند است که به دلیل ارتفاع زیاد این منطقه از دریا، به این نام مشهور شده است.

 

اماکن مذهبی اراج

 

مسجد ولیعصر ، مسجد جامع و حسینیه اراج اماکن مذهبی معروف اراج هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی اراج

 

بوستان اراج ، باغ سبز ، بوستان 22 بهمن ، بوستان لادن ، بوستان گلزار ، بوستان آلبالو ، بوستان گلنار ، فضای سبز این محله را تشکیل می دهند.

مجموعه ورزشی شکوفه ، مجموعه ورزشی و زمین فوتبال نوبنیاد ، باشگاه ورزشی و تنیس ساصد و استخر سرپوشیده صنایع دفاع ، اماکن ورزشی مهم اراج هستند .

فست فود آچینو ، رستوران اراج ، فست فود کینگ ، خانه پاستا ، رستوران ساصد ، کلبه کباب بزرگوار ، کترینگ نون و ماست شمرون ، کافه پیکو تهیه غذای ارکیده رستوران های محله اراج هستند.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی اراج

 

دبیرستان کار و اندیشه ، دبستان پسرانه دین و دانش ، آموزشگاه و دبیرستان رضایی راد ، دبیرستان پسرانه پیام شهید ، دبستان پسرانه ایمان و هنرستان فنی و حرفه ای دخترانه شهید رحمانی ، مراکز آموزشی و فرهنگی مهم محله اراج هستند.

 

مراکز درمانی و ساختمان های مهم اراج

 

پزشک قانونی استان تهران و سازمان پزشکی قانونی منطقه شمیرانات هر دو در شمال محله اراج واقع شده اند.

بیمارستان نیکان وبیمارستان بزرگ چمران دو مرکز درمانی مهم در محله اراج هستند.

 

تاریخ : 1398.02.07
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 18.226.166.214