جایگاه A
آشنایی با محله

دارآباد

محله دارآباد

 

محله دارآباد

 

دارآباد ( Darabad ) در منطقه یک شهر تهران واقع شده است .

 

 

در شمال شرقی تهران و درمحدوده منطقه یک ، محله ای خوش آب و هوا با نام دارآباد وجود دارد . این محله در همسایگی محله های گلها ، اراج ، فرمانیه ، کاشانک و کوهپایه های جنوبی رشته کوه های البرز قرار گرفته است. این محله نیز دارای یک مسیر کوهنوردی است و یکی از مقاصد گردشگری آخر هفته برای شهروندان تهرانی محسوب می شود.

 

جایگاه شهری و جغرافیایی دارآباد

 

دارآباد از شمال با کوه های توچال ، از شرق با خیابان هاشمی و بزرگراه امام علی، از جنوب با بزرگراه و میدان ارتشو از غرب با خیابان های مسجد جامع ، البرز ، پادگان و سباری مرزبندی شده است . از معابر مهم این محله می توان به بلوار افتخاری و پور ابتهاج اشاره کرد.

ایستگاه مترو اقدسیه نزدیک ترین ایستگاه به محله دارآباد است و در جنوب میدان ارتش و در خیابان موحدی دانش قرار گرفته است. ایستگاه اتوبوس اراج در بزرگراه ارتش نیز به این محله دسترسی دارد.

دارآباد در محدوده طرح ترافیک نیست و دسترسی مناسبی برای خودروهای شخصی دارد. این محله اغلب آخر هفته ها، ترافیک سنگینی دارد.

 

تاریخچه دارآباد

 

زمانی که مظفرالدین شاه قاجار دچار بیماری تنگی نفس شد ، پزشکان برای او زندگی در جایی خوش آب و هوا را تجویز کردند. او نیز دارآباد را برای زندگی انتخاب کرد. زمانی که او در اینجا زندگی می کرد، نام این محله به شاه آباد تغییر کرد. قنات قدیمی این محله همچنان به قنات شاه آباد معروف است . در سال 1312 و به دستور رضا شاه پهلوی ، بیمارستان مسلولین در دارآباد ساخته شد.

 

آثار تاریخی دارآباد

 

تپه باستانی سیمین قلعه در جنوب دارآباد ، محل انجام کاوش های باستان شناسی بوده است . این کاوش ها مربوط به دوران اشکانی و ساسانی است.

 

اماکن مذهبی دارآباد

 

مسجد سید الشهدا ، مسجد سید الشهدا لارک ، مسجد جامع دارآباد ، مسجد باب الحوائج دارآباد و مسجد خاتم الانبیا اماکن مذهبی دارآباد هستند.

 

مراکز تفریحی و ورزشی دارآباد

 

بوستان ساحلی دارآباد ، هیومن پارکو بوستان صحرا ، فضای سبز این محله را تشکیل می دهند.

مجموعه ورزشی لایف ، مجموعه فرهنگی ، تفریحی ورزشی میثاق ، سالن ورزشی چند منظوره و کارتینگ دانیال و مجموعه ورزشی بانک صنعت و معدن در محله دارآباد قرار گرفته اند.

رستوران تایید ، پیتزا کولاک ، رستوران حبیب تهرونی ، کافه رستوران لایف ، کافه خاص ، سفره سرا شاندیز اعیانی ، رستوران سرژی ، کافه رستوران آدرو و رستوران ایتالیایی شایور در ستوران های محله دارآباد هستند.

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد یکی از مکان های دیدنی در این محله است.

 

مراکز آموزشی و فرهنگی دارآباد

 

پژوهشگاه دانش های بنیادی ، رصد خانه ملی ایران ، پژوهشکده نجوم ، کتابخانه دارآباد ، دبستان و دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی ، دانشکده دندانپزشکی آجا ، مدرسه راهنمایی اسلام و پژوهشسرای دانش آموزی ، مراکز آموزشی و فرهنگی مهم محله دارآباد هستند.

 

مراکز درمانی مهم دارآباد

 

بیمارستان 505 ارتش و بیمارستان مسیح دانشوری، دو مرکز درمانی مهم دارآباد هستند.

 

تاریخ : 1398.02.07
نویسنده : Modiriat
دسته بندی :  محلات تهران
بالا
Your IP is 54.152.43.79